حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلى کُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ اللّه‏َ یُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ

مصباح الشریعه، ص13


طلب:اسم- مفرد مذکر- جامد مصدری- مصدر ثلاثی مجرد-معرب- معرفه به اضافه/ مبتدا و مرفوع
العلم: اسم-مفرد مذکر- جامد مصدری- مصدر ثلاثی مجرد- معرب- معرفه / مضاف الیه و مجرور
فریضه: اسم- مفرد مونث مجازی- مشتق از فرض بر وزن فعیله- معرب- نکره / خبر و مرفوع
علی: حرف جر
کل: از اسماء دائم الاضافه / مجرور به حرف جر
مسلم: اسم- مفرد مذکر- مشتق- اسم فاعل- معرب- نکره / مضاف الیه و مجرور
علی کل مسلم: جار و مجرور متعلق به فریضه

الا: حرف تنبیه- غیر عامل
إن: از حروف مشبه بالفعل
الله: اسم- مفرد مذکر- جامد- معرفه/ اسم إن و منصوب
یحبُ: فعل معلوم مضارع- مفرد مذکر غایب- ثلاثی مزید باب افعال- / فعل و فاعل هو، کل جمله فعلیه: خبر إن و محلا مرفوع
بغاة: اسم- جمع مکسر باغی-مونث مجازی- مشتق- معرفه به اضافه / مفعول به یحب
العلم: اسم- مفرد مذکر- مشتق- مصدر- معرب- معرفه / مضاف الیه و مجرور

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله:

طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، آگاه باش که خداوند طالبان علم را دوست دارد.

نظرات  (۱۰)

فریضه مشتق است
  • فرید افتخاری
  • - فریضه مشتق است از فرض بر وزن فعیلة که به معنای مفعول است یعنی به معنای مفروضة = فرض شده = واجب است.
    - کل اسم جامد و از اسماء دائم الاضافه است مانند بعض، حول، غیر، نحو، لدن، قبل، عین، مع، دون، بعد، لدن، وراء، خلف، حسب، أمام، فوق، تحت و ...
    - بغاة جمع مکسر باغی و مشتق است مثل قضاة و قاضی
    - یحب بغاة العلم در محل رفع خبر إنّ است
  • فائزه موسوی طیبی
  • طلب و علم هر دو جامد هستند. 
     اسم های مشتق 8 دسته هستند: 
    1 - اسم فاعل 
    2 - اسم مفعول 
    3 - اسم مکان 
    4 - اسم زمان 
    5 - صفت مشبه
    6 - اسم مبالغه 
    7 - اسم تفضیل
    8 - اسم آلت
    طلب و علم که مصدرند پس جامد باید باشد
    ممنون.
    درسته. راستش خودم هم می دونستم مصدر جزو اون هشت تا نیست، اشتباه اینجا بودکه مصدر را مشتق از فعل فرض کردم، در حالیکه برعکس است.
    آقای فرید
    ممنون از توضیحات.
    در مورد آیتم آخر شما، من توی توضیح یحب ذکر کردم که کل جمله فعلیه (یحب بغاة العلم) خبر إن و محلا مرفوع است. مشکل کجاست؟
  • سید حامد فرهنگ
  • سلام
    "مسلم" و "فریضه" ثلاثی مزید
    "علم" ثلاثی مجرد
    دو سوال: "الله" رو نمیشه مشتق گرفت؟ مشتق از اله
    کدوم یکی از این 3تا مبتدا میشه؟ "ان یا "الله" یا "ان الله"
  • ریحانه افتخاری
  • نظرات دوستان مورد تایید من نیز می باشد.
    با تشکر
  • فرید افتخاری
  • در جواب نگین:
    - مشکلی نیست، مِن باب تاکید عرض شد.

    در جواب حامد:
    - مُسلِم اسم فاعل باب افعال و ثلاثی مزید هست ولی فریضه ثلاثی مزید نیست.

    - ان حرف مشبهة بالفعل است که سر مبتدا و خبر می آید و آنها را به اسم و خبر خود تبدیل می کند و اولی را نصب و دومی را رفع می دهد. لذا هیچکدام مبتدا نیست. انّ حرف مشبهة بالفعل است و الله اسم انّ است.

    - در مورد اسم الله نظرات متعددی هست که عمده آنها به شرح زیر است :

    -       کلمه الله در اصل الاله (از اله به معنای عبادت یعنی معبود خاص) بوده است و همزه آن به‌ خاطر کثرت استعمال حذف شده است : اَل + اِله => اللّه

    -       اله و وله دو لهجه از یک لغت باشد یعنی اول وله بوده و بعد آن را به ‌صورت اله استعمال کرده ‌اند. یعنی از وله به معنای تحیر است، چرا که عقل ‌ ها در ذات اقدس او حیران‌ اند. (واله هم از همین ریشه است)

    -       گروهی (بیشتر مستشرقین) هم می ‌گویند که الله گونه دیگر از الاهای زبان سریانی (آرامی) است.

    -       واژه الله در اصل همان واژه لاه است که الف‌ و لام تعریف به خود گرفته است: ال+لاه => اللّه و به یکی از دو معنای بلند و مرتفع و برتر از هرچیز و یا "تستر" یعنی از نظرها پوشیده و محجوب بودن آمده است.

    -       الله معنی وصفی دارد و در اصل مشتق از وله به معنای تحیر است چرا که عقل ‌ ها در ذات اقدس او حیران‌ اند و گاه نیز از ریشه الاهة به معنای عبادت دانسته ‌اند و الاله را به معنی معبود که جامع جمیع اوصاف جلالی و کمالی و عاری از هر عیب و نقص وجودی است گرفته ‌اند.

  • سید حسین فرهنگ
  • طلب و علم خر دو جامدند فریضه مشتق است
    در مورد الله هم فکر کنم ذکر کردن "لفظ جلاله" برای تجزیه کفایت می کند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.