حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

قال امیرالمومنین علی علیه السلام:

 

 مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلاَ یَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ.

نهج البلاغه / حمکت 156

 

مَنْ :اسم ، غیرمصدر، جامد ، مؤنث ؟ ،غیر متصرف، معرفه  ، مبنی بر سکون ،مفرد / اسم شرط جازم ، مبتدا محلاً مرفوع

 جمله : (وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ ). یا   ( وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلاَ یَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ(  در محل رفع خبر مَن مبتدا

 

وَضَعَ : فعل ماضی ،ثلاثی مجرد ، صحیح ، متعدی ، معلوم ، مبنی برفتح در محل جزم/ فعل شرط محلاً مجزوم، فاعل هو مستتر

نَفْسَهُ : نَفْسَ :اسم ، مصدر، جامد ، مؤنث  ،غیر متصرف، معرفه به اضافه ، معرب ،مفرد /مفعولٌ به منصوب/ ـهُ مضاف الیه و محلاً مجرور

مَوَاضِعَ : اسم ، غیرمصدر، جامد ، مؤنث  ،غیر متصرف و غیر منصرف  ، معرفه به اضافه ،جمع مکسر مَوضِع / مفعولٌ فیه و منصوب

التُّهَمَةِ : اسم ، مصدر، جامد ، مؤنث ،غیر متصرف، معرفه به ال  ، معرب ،/ مضاف الیه و مجرور

فَ : فاء جزاء ، رابط جواب شرط

لاَ : لا نهی ، عامل جزم

یَلُومَنَّ : فعل مضارع  مجزوم و مؤکَّد به نون ثقیله ، ثلاثی مجرد  اجوف واوی (لَوَمَ یلوَمُ) ، لازم ، معلوم ، مفرد مذکر غایب ، فاعل هو مستتر

مَنْ : اسم موصول به معنی (الَّذی) ، مبنی بر سکون در محل نصب مفعولٌ به  (یَلُومَنَّ)  

 

جمله : أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ: جمله صله من ، محلی از اعراب ندارد

أَسَاءَ بِهِ : فعل ماضی مبنی بر فتح ، معلوم ، متعدی، ثلاثی مزید باب افعال،  فاعل هوَ مستتر

بِهِ : جارو مجرور متعلق به أَساءَ

الظَّنَّ : اسم ، مصدر، جامد ، مؤنث  ،غیر متصرف، معرفه به ال ،مفرد ،معرب ، منصوب / مفعولٌ به منصوب

 

 

امیر المومنین علیه السلام:

کسی که خود را در معرض تهمت قرار دهد ، نباید کسانی که به او سوء ظن پیدا می کنند را سرزنش  کنند.

 

 
 

نظرات  (۷)

  • سید حامد فرهنگ
  • کلمه "من" در اول حدیث چرا اسم موصول نیست؟و چرا مونث هست؟
    فعل "یلومن" متعدی هست.

    مَن چون به نفس برمی گردد خدس می زنم مؤنث باشد

    یلومَنَّ متعدی است

    مَن می تواند اسم موصول یا اسم شرط یا اسم استفهام باشد و معرب است و نقش می گیرد و معمولاً برای عاقل ، مفرد و مثنی و جمع ، مذکر و مؤنث می آید

    اسم موصول دو کلمه یا دو جمله را به یکدیگر وصل مـﯽ کند و معنای جمله را تمام می کند.

    اسم های شرط اسم هایی هستند که صدارت طلبند و نیازمند فعل شرط و جواب شرط هستند

    اسم های استفهام نیز صدارت طلبند

    سلام و درود به نظر من هم "من"مونث نیست و اصلا نباید صحبت از مذکر و مونثش کرد درسته ؟
  • سید حامد فرهنگ
  • ممنون از توضیحاتتون
  • فائزه موسوی طیبی
  • من اسم است ومی تواند هم مذکرباشد و هم مونث . من به لحاظ لفظی چون علامت تانیث ندارد مذکر است . در معنا هم اینجا ه به آن بر می گردد که مذکر است.
    مواضع : اسم مکان
    یلومن : متعدی
  • فرید افتخاری
  • در مورد اعراب "من" و عمل کردن آن دذر دو جمله ی بعدی، در حدیث شماره 3 توضیح دادیم ، اینجا هم همانطور است.

    وضع صحیح نیست و معتل است (مثال واوی)

    مواضع جامد نیست چون جمع مکسر است. مفردش هم که موضع باشد جامد نیست چون اسم مکان از اقسام مشتقات است.

    الظن مونث نیست چون علامات تانیث را ندارد.

    سم غیرمتصرف اسمی است که در جمله های مختلف تنها یک شکل دارد و نتوانیم ازآن مثنی ، جمع ، مصغر و منسوب بسازیم. 
    اسم های غیرمتصرف عبارتند از: ضمیر، اسم اشاره، موصول، اسم شرط، اسم استفهام، کنایه، ظرف، اسم فعل و عدد.
    دو نکته درباره ترجمه:
    - (یلومنّ) موکد به نون ثقیله است و باید به صورت موکد ترجمه شود.
    - (یلومنّ) جمع ترجمه نمی شود، چون صیغه یک غایب است.

    نتیجه: (... پس کسانی که به او سوظن پیدا می کنند را اصلا نباید سرزش کرد)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.