حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم:

مَن جاءَهُ المَوتُ و هوَ یَطلُبُ العِلمَ لِیُحیی بِهِ الاِسلامَ کانَ بَینَهُ و بَینَ الانبیاءِ دَرَجهٌ واحِدَهٌ فی الجَنَّةِ.

از کتاب منیه المرید فی آداب المفید و المستفید از شهید ثانی

 

 

مَن : اسم-غیر مصدر - تساوی در مذکر و مونث-نکره-مبنی/مبتدی-شرطیه

جاءَ : فعل-معلوم-مفرد مذکر غایب-ثلاثی-مجرد-مهموز-متصرف-مبنی-متعدی /فعل

ه : اسم-غیر مصدر-مذکر-معرفه-مبنی/مفعول به

المَوتُ : اسم-معرفه-غیر مصدر-جامد-مذکر-متصرف-معرب-معتل-ثلاثی/ فاعل

 

و : حرف-غیر عامل-مبنی/حالیه

هو : اسم-غیر مصدر-مذکر-مبنی-معرفه /مبتدی

یطلب : فعل مضارع-معلوم-ثلاثی مجرد-سالم-معرب-مفرد مذکر غایب-متعدی /فعل و فاعل

العلم : اسم-معرفه- مذکر-سالم-غیر مصدر-متصرف-جامد-ثلاثی- منصرف /مفعول به

ل : حرف-عامل-مبنی/جار

یحیی : فعل-مفرد-مذکر-غایب-معتل-معرب-ثلاثی مزید-معلوم-متعدی /فعل و فاعل (محلا مجرور)

ب : حرف-عامل /جار

ه : تجزیه گفته شد /مجرور به حرف جر با اعراب محلی

الاسلام:اسم-مصدری-معرفه-معرب-مفرد-مذکر-متصرف-معرب-سالم-منصرف-ثلاثی /مفعول به

کان : فعل-مفرد مذکر غایب-مبنی-ماضی-معتل-غیر منصرف /فعل ناقص

بین : اسم-غیر مصدر-تساوی در مذکر و مونث-معرفه-مبنی /ظرف

ه : تجزیه مانند بالا / مضاف الیه

 

و بین : مانند قبل

الانبیاء : اسم-جمع مکسر-معرفه-معتل-معرب-مونث-متصرف-ثلاثی-منصرف-غیر مصدر /مضاف الیه و مجرور

درجه : اسم-مفرد-مونث-معرب-غیر مصدر-جامد-منصرف-متصرف-نکره-سالم- ثلاثی /اسم کان و مضموم

واحده:اسم-مفرد-مونث-معرب-نکره-متصرف-غیرمصدر-مشتق-اسم فاعل-ثلاثی-منصرف /نعت

فی : حرف-عامل /جار

الجنه : اسم- غیر مصدر -جامد-مفرد-مونث-معرب-متصرف-منصرف-معرفه-ثلاثی /مجرور به حرف جر

فی الجنه : خبرکان محلا منصوب

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله: 

هر کس که مرگ او را فرا بگیرد در حالیکه در طلب علم بوده تا به واسطه آن اسلام را احیا نماید، در بهشت هم درجه انبیاء خواهد بود.

 

نظرات  (۵)

  • فرید افتخاری
  • من موصوله است و معرفه

    واو در وهو ... حالیه است و جمله بعد از آن محلا منصوب و حال است برای ه در جاءه

    جاءَهُ المَوتُ صله است برای من و ه عائد صله

    لام در لِیُحیی لام تعلیل است که همیشه بعد از آن ان ناصبه درتقدیر است لذا لِیُحیی منصوب است و یاء آن مفتوح است.
    پس این لام حرف جر نیست و حرف جر همیشه بر سر اسم در میآید.

    یطلب العلم خبر است برای هو و محلا مرفوع

    فی الجنه خبر نیمتواند باشد چون معنا درست در نمی آید لذا باید درجه را اسم کان و بینه را متعلق به محذوف خبر کان بگیریم و بین در بین الانبیاء هم معطوف به بین اول خواهد بود.
    یعنی معنا اینطور می شود که درجه واحدی (مبتدا) بین او و انبیاء خواهد بود(خبر) در بهشت
    در حالت اول میشد درجه واحدی (مبتدا) در بهشت خواهد بود (خبر) بین او و انبیاء
    که مشخص است می خواهد بفرماید: اثر علم این است که درجه او به انبیاء نزدیک می شود نه این که درجه میرود به بهشت!
    واقعا زبانی بس شگفت انگیز است این زبان عربی.چقدر نقش کلمات میتونه معنی رو عوض کنه!!!
    چرا بعد از "کان" خبر بر مبتدا مقدم شده؟

    خبر کان بر اسمش مقدم شده زیرا خبر (شبه جمله)  و ظرف است و درجهٌ واحدهٌ اسم کان درجهٌ اسم نکره ای است که ( واحدهٌ ) به آن اضافه شده و مرفوع نیز می باشد

    مقدم و مؤخر شدن اسم و خبر کان مانند مبتدا و خبر می باشد

     

     

     

     

     

  • فرید افتخاری
  • در جواب حامد:
    این سئوال و یا دقیقتر "تعجبِ" خیلی بجائی است و جواب آن هم نکته مهمی را در خود دارد. 
    به دلیل همین مطلبی مه گفتید (چقدر نقش کلمات میتونه معنی رو عوض کنه!) ، وقتی شما دقت کنید می بینید که بین صرف و نحو ، این نحو است که خیلی روی آن وقت می گذارند و چند تا کتاب از آن را می خوانند (بجای یک کتاب در صرف) و در سایت های آکادمیک کشورهای عربی هم تقریبا فقط به نحو کار دارند و در مورد قرآن کریم هم در مقابل یک کتاب مفردات راغب اصفهانی که در مورد کلمات قرآن و تازه بیشتر از لحاظ ریشه و لغت است این همه کتاب تجزیه و ترکیب و تفسیر داریم و ....،
    در حالی که به ظاهر علم نحو تنها از نوع اعراب آخر کلمه بحث می کند.
    واقعیت این است که تجزیه و ساختمان کلمات نقش اساسی در معنای جملات ندارند، برای این که کلمات جامد باشند یا مشتق ، مصدر باشند یا اسم مصدر ، متصرف باشند یا غیر متصرف، سالم باشند یا معتل و ... خیلی در معنای جمله موثر نیست و بلکه اصلا تاثیری ندارد.
    ولی نقش کلمات است که معنای جمله را مشخص می کنند ، لذا حقیر هم اینجا در مورد ساختار کلمات با تسامح و تساهل برخورد کرده و میکنم ولی بیشتر سعی می کنم دوستان را به نقش کلمات و همچنین معانی آنها با رجوع به کتب لغت توجه بدهم که در معنای جمله تعیین کننده است.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.