حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

 

امام صادق علیه السلام:

انُّ الرَّجلَ اذا خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام شیَّعَهُ سَبعُمِاَةِ مَلَکٍ

مستدرک الوسایل/ج10/ص249

 

 

انُّ :حرف مشبه بالفعل-عامل-مبنی بر فتح

ال:حرف غیر عامل

رجلَ :اسم-صحیح-جامد-مفرد-مذکر-معرفه-معرب-متصرف/اسم انّ منصوب

اذا :حرف؟

خَرَجَ :فعل ماضی-مفرد مذکر غایب-ثلاثی مجرد-سالم-لازم-معلوم/خبر ان محلا مرفوع؟

من منزل:جار و مجرور

مِنْ :حرف عامل

مَنْزِلِ:اسم-صحیح-غیرمصدر-مشتق-مفرد-مذکر-معرفه به اضافه-معرب/مجرور به حرف جر

هِ :ضمیر مفرد مذکر غایب-معرفه-مبنی/مضاف الیه

یُرِیدُ : فعل مضارع-مفرد مذکر غایب-ثلاثی مزید باب افعال؟-مهموز-متعدی-معلوم/فعل و فاعل هو

زِیَارَةَ : اسم-صحیح-غیرمصدر-مشتق-مفرد-مونث-معرفه به اضافه-معرب/مفعول به منصوب

قَبْرِ : اسم-صحیح-غیرمصدر-جامد-مفرد-مذکر-معرفه به اضافه-معرب/مضاف الیه

الْ:حرف غیر عامل

حُسَیْنِ :اسم علم-صحیح-غیرمصدر-مشتق-مفرد-مذکر-معرفه-معرب/مضاف الیه

 

علیه السلام :؟  این دوتا کلمه با هم نقشی داره؟

علیه: جارو مجرور

علی:حرف عامل-مبنی

ه : ضمیر مفرد مذکر غایب-معرفه-مبنی/مضاف الیه

السلام: اسم-صحیح-مصدر-مشتق-مفرد-مذکر-معرفه-معرب/؟

شیَّعَ: فعل ماضی-مفرد مذکر غایب-ثلاثی مزید باب تفعیل-معتل-متعدی-معلوم/فعل

هُ: ضمیر مفرد مذکر غایب-معرفه-مبنی/مفعول به منصوب

سَبعُمِاَةِ : اسم-عدد/نقش؟

مَلَکٍ: اسم-صحیح-غیرمصدر-جامد-مفرد-مذکر-نکره-معرب/تمیز منصوب

 

امام صادق علیه السلام:

همانا هرگاه شخصی از خانه خود برای زیارت قبر امام حسین علیه السلام خارج میشود هفتصد فرشته او را همراهی می کنند.

 

نظرات  (۵)

  • سمیه افتخاری
  • إذا اسم (ظرف زمان) و مفعول فیه است؟


    یُرید فعل معتل اجوف واوی است که به باب افعال رفته (أراد یُرید)


    زیارة مصدر ثلاثی مجرد است


    حسین اسم مصغر (مشتق) است



    السلام (مصدر باب تفعیل) به نظرم مبتدای موخر است. علیه جار و مجرور متعلق به ؟ محذوف که خبر مقدم است.


    سبعُ مائة فاعل است یا فقط سبعُ؟


    ملک محلا منصوب است


    به نظرم فعل "شیّعه" خبر إنّ است.

    اذا ظرف زمان مبهم است.

    نقش "علیه السلام" فکر کنم عطف بیان یا بدل باشد.

    "ملکٍ" معدود سبعماة مجرور است و منصوب نیست چون معدود اعداد بالای صد، مفرد و مجرور است.

    در جواب سمیه هم فکر کنم سبعماة کلا یک کلمه مرکب است. پس فاعل میشود.
  • تنهای تنها
  • اجاه هست ما  بعضی از روایت های شما و معنیشون رو در وبلاگمون کپی کنیم؟
  • فرید افتخاری
  • سمیه درست میگه:
    اذا اسم مبنی و ظرف زمان و غیر متضمن معنای شرطیت و متعلق به فعل بعدش هست.
    ترکیب علیه السلام هم همون فرمایش ایشونه و مجموعا جمله معترضه (به فارسی میان جمله) است و محلی از اعراب نداره 

    سبع مائه هم دو کلمه است ، سبعُ فاعل و مائةٍ (باتنوین) مضاف الیه است. و ملک هم تمیز آن است و همانطور که نگین گفت تمیز هر عددی که حداقل دو تا صفر داشته باشد، مفرد ومجرور است. مثل آیه شریفه لَبِثُوا فی‏ کَهْفِهِمْ ثَلاثَ مِائَةٍ سِنین‏ که ترکیبش همین طور است (البته ثلاث در آیه ظرف و منصوب است).


     دو جمله  اذا خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ  و یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ هر دو بعد از معرفه (الرجل) آمده اند و جمله بعد از معرفه حال است لذا هر دو در محل نصب حال برای الرجل هستند.

    جمله شیعه تا آخر خبر ان است

    در جواب تنهای تنهای: حقیر به نیابت از مدیر محترم حوزه - سرکار نگین خانم - عرض می کنم که اجازه هست و خوب هم هست.

    ممنون از توضیحات همگی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.