حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

 

امام علی علیه السّلام فرمودند:

 

أَیُّهَا النَّاسُ سَلوُنیِ قَبْل أَنْ تَفقِدوُنی فلَأنا بطُرقِ السَماءِ اَعلمُ منّی بطرُقِ الارَضِ.

نهج البلاغه، خطبه 189

 

 

النَّاسُ: اسم ،غیرمصدر، جامد،مذکر،متصرف،معرفه به ال تعریف،معرب، / چون اسم جامدبا ال بعد از منادی است= عطف بیان(بدل ازمنادی)

سَلوُنیِ : فعل امر، جمع مذکر مخاطب،معلوم،مبنی،ثلاثی مجرد، نون وقایه و یاء ضمیر مفعولی سال / فعل امر و م به

قَبْل : اسم ،غیرمصدر، جامد ،معرب  /ظرف، مفعول فیه منصوب

أَنْ : از حروف ناصب و عامل

تَفقِدوُنی :  فعل مضارع منصوب به أن ، جمع مذکر مخاطب،معلوم،معرب  ،ثلاثی مجرد، نون وقایه و یاء ضمیر مفعولی / فعل و م به

أَنْ تَفقِدوُنی: تأویل مصدر می رود ( فقدانی ؟)

 

ف :حرف ، فاء سبب

لَ:حرف ، لام تأکید

أنا :ضمیر منفصل فاعلی ، / مبتدا محلاً مرفوع

بطُرقِ : طُرق اسم جمع مکسر ،غیرمصدر، جامد،مونث،متصرف،معرفه به ال تعریف،معرب / جار و مجرور متعلق به محذوف

السَماءِ : اسم ،غیرمصدر، جامد،مونث،متصرف،معرفه به ال تعریف،معرب / م الیه ومجرور

اَعلمُ : اسم ،غیرمصدر، مشتق ، مذکر،متصرف،معرفه به ال تعریف،معرب، اسم تفضیل / خبر مرفوع

منّی : مِن حرف جرّ عامل /ج و مجرورمتعلق به اَعلمُ

بطرُقِ : باء حرف جرّ عامل- طُرق اسم جمع مکسر،غیرمصدر، جامد،مونث،متصرف،معرفه به ال تعریف،معرب  /جار و مجرور

الارَضِ: اسم ،غیرمصدر، جامد،مونث،متصرف،معرفه به ال تعریف،معرب / م الیه و مجرور

 

امیر المومنین علیه السلام:

اى مردم پیش از آنکه مرا از دست دهید، از من سؤال کنید، همانا من به راه‌های آسمان داناتر از راه‌های زمین هستم.

 

 

 

نظرات  (۳)

سلونی مهموز است


انا ضمیر منفصل رفعی است.


بطرق معرفه به اضافه است.


"قبل ان تفقدونی" با همدیگه نقشی ندارد؟ مثلا مبتدای موخر باشد و "سلونی" خبر مقدم باشد؟


با توجه به اینکه "قبل" از اسماء دائم الاضافه است، اینجا "ان تفقدونی" مضاف الیه است؟


آن فعل محذوفی که "بطرق" متعلق به آن است، "أکونُ" است؟



  • سجّاده . . .
  • سلام
    خوبه، حوزه پیشرفت کرده
    بچه ها مباحثه های اینترنتی میکنن
    احسنت
    احسنت
    یاعلی
  • فرید افتخاری
  • أَنْ تَفقِدوُنی تاویل به مصدر می رود و محلا مجرور است به خاطر اضافه شدن قبل 

    بطرق متعلق به اعلم است و بر عامل خود مقدم شده 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.