حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

 

یَا مَنْ عَفَا عَنِ السَّیِّئَاتِ وَ لَمْ یُجَازِ بِهَا ارْحَمْ عَبْدَکَ یَا اللَّهُ نَفْسِی نَفْسِی أَنَا عَبْدُکَ یَا سَیِّدَاهْ أَنَا عَبْدُکَ بَیْنَ یَدَیْکَ أَیَا رَبَّاهْ

برگرفته از دعای نماز امیرالمونین در مفاتیح الجنان

 

یَا:حرف ندا-عامل

مَنْ عَفَا: منادا؟-منصوب

مَنْ:اسم موصول مشترک-مبنی

عَفَا:فعل ماضی مفرد مذکر غایب-ثلاثی مجرد-معتل-لازم-معلوم

عَنِ:حرف جر

السَّیِّئَاتِ :اسم-جمع مونث-مشتق-معرب-معرفه/ مجرور به حرف جر

 

وَ:حرف ربط-غیر عامل

 لَمْ یُجَازِ :فعل جحد-ماضی ساده-ثلاثی-معرب-لازم-مجهول/فعل

مگر لم ادات جزم نیست؟چرا فعل مجزوم نیست؟

 

بِهَا: جار و مجرور

ارْحَمْ :فعل مضارع امر مخاطب-ثلاثی مجرد-مبنی بر سکون-متعدی-معلوم/فعل و فاعل ضمیر مستتر انت

عَبْدَ:اسم-مفرد-مذکر-جامد-غیر مصدر-معرب-معرفه به اضافه/مفعول به منصوب

کَ :ضمیر متصل مجروری-معرفه-مبنی/مضاف الیه

 

یَا :حرف ندا عامل

اللَّهُ : لفظ جلاله-معرفه/منادا

 

نَفْسِی نَفْسِی: نقش ترکیبی؟

 

نفس: اسم-مفرد-مذکر-جامد-غیر مصدر-معرب-معرفه به اضافه

ی: ضمیر متصل مجروری-معرفه-مبنی/مضاف الیه

أَنَا: ضمیر منفصل مرفوعی-معرفه-مبنی/مبتدا

عَبْدُ: اسم-مفرد-مذکر-جامد-غیر مصدر-معرب-معرفه به اضافه /خبر؟

کَ : :ضمیر متصل مجروری-معرفه-مبنی/مضاف الیه

 

یَا :حرف ندا عامل

سَیِّدَاهْ : اسم-مفرد-مذکر-مشتق؟-غیر مصدر-معرب/ منادا

أَنَا: ضمیر منفصل مرفوعی-معرفه-مبنی/مبتدا

عَبْدُکَ :مثل بالا

بَیْنَ : اسم-مفرد-جامد-معرب-معرفه به اضافه/مفعول فیه

یَدَیْ: اسم-مفرد مذکر-جامد-معرب-معرفه به اضافه/مضاف الیه

کَ : :ضمیر متصل مجروری-معرفه-مبنی/ مضاف الیه

أَیَا:حرف ندا عامل

رَبَّاهْ: اسم-مفرد-مذکر-مشتق؟-معرب /منادا منصوب

 

 

اى آن‏که درگذرى از بدیها،و به آنها کیفر نکنى!اى خدا!بر بنده‏ات مهر ورز،وجود مرا دریاب،اى سرور من من بنده تو هستم، بنده ‏اى ایستاده در پیشگاه تو، پروردگار...

 

نظرات  (۵)

من عفا  منادای شبه مضاف است یعنی متصل به چیزی شده که تمام معنا را می رساند: ای کسی که از گناهان می گذرد.

سیداه و ربّاه  مستغاث هستند چون اه نشانه مخصوص مستغاث است

لم یُجازِ فارغ از اینکه مجزوم نیست، چرا بصورت مجهول معنا نشده؟ باید بشه: و مجازات نشود به آن.
در اینصورت منظور عبد است، ولی با معنای جمله اول جور در نمی آید.

  • سمیه افتخاری
  • من منادا و محلا  منصوب است

    عفا عن سیئات و لم یجاز بها  جمله صله است و  هو مستتر در سیئات ضمیر عائد صله

    لم یجاز فعل ثلاثی مزید معلوم از باب افعال است: یجازی بوده که داشتیم مضارع مجزوم ناقص در صیغه های مفرد حرف عله اش می افتد

    سیئات و ها به نظرم مفعول به برای دو فعل عفا و لم یجاز هستند

    نفس مونث مجازی است

    سید مشتق بر وزن فیعل است ( گمانم صفت مشبهه باشد)

    یدی مثنی است (نون به خاطر اضافه حذف شده)

    اون الفی که آخر  سید و رب است چیه؟


    نفسی نفسی هم بنظرم مفعول به ای است که عاملش یعنی فعلش محذوف شده

    مَنْ:منادی مفرد مبنی بر ضم محلاً مرفوع ، مبتدا

    عَفَا عَنِ: فعل ماضی متعدی به حرف عن

    لَمْ یُجَازِ بِهَا : متعدی به حرف

    ارْحَمْ:فعل امر باب افعال

    اللَّهُ: منادی مفرد مقرون به ال مبنی بر ضم محلاً منصوب

    نَفْسِی نَفْسِی:  تأکید معنوی (نسبت)

    سَیِّدَاهْ  - رَبَّاهْ: این ها مَندوب هستند که یا یوسفُ – یا رَبُّ بودن و بعد از مندوب می توان الف

    یا الف+هاء اضافه کرد که شدّت ندبه را می رساند        

     

  • فرید افتخاری
  • با تشکر توضیحات خوبی است و دوستان مشارکت را ادامه بدهند.

    نفسی دوم تاکید است و اولی را باید مفعول فعل محذوف بگیریم.



    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.