حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

 

عَنْ أَبِی جعفر الباقرِ علیه السلام:

عالمٌ یَنتَفِعُ بعِلمِه أفضلُ من سبعینَ ألفَ عابدٍ

تحف العقول ص 303

 

 

 

عالم : اسم فاعل، ثلاثی مجرد، غیر مصدر، مشتق، نکره، معرب/مبتدا (مسوغ این مبتدا نکره موصوف ینتفع بعلمه است)

ینتفع بعلمه : جمله صفت برای عالم

ینتفع: فعل، مضارع، مفرد مذکر غایب، ثلاثی مزید (افتعال)، متعدی به حرف جر /فعل

ب: حرف جر ، عامل

علم :اسم، مفرد، مذکر، جامد، معرفه به اضافه، معرب،/مجرور

ه : ضمیر متصل، مفرد مذکر غایب / مضاف الیه

افضل: اسم ،غیر مصدر، مشتق (اسم تفضیل) ،متصرف، غیر منصرف، سالم، معرفه،  معرب/خبر و مرفوع

من: حرف جر ، عامل

سبعین :اسم، مذکر،مشتق، معرفه، معرب/مجرور (علامت جر آن ین است)

الف:اسم، مفرد، مذکر، جامد، غیرمنصرف، معرفه، معرب / تمیز برای سبعین (مفرد ومنصوب)

عابد:اسم، مفرد ، مذکر، اسم فاعل،مشتق، نکره،معرب / تمیز برای الف ،مضاف الیه (مفرد و مجرور)

 

 

ترجمه ها:

1 ) یک دانشمند که از علمش استفاده کند از هفتاد هزار عابد برتر است

2) یک دانشمند که از علمش استفاده شود از هفتاد هزار عابد برتر است

 

نکته:

اگر ینتفع را فعل معلوم درنظر بگیریم معنی حدیث شماره 1 است و اگر ینتفع را فعل مجهول در نظر بگیریم معنی حدیث شماره 2 می باشد

 

نظرات  (۸)

من فکر می کنم فقط ترجمه اول درست باشد.
چون  ینتفع ب  در اینجا فعل ماست و با توجه به معجم: انْتَفَعَ به : حصَل منه على مَنْفَعَةٍ  ، پس یعنی از علمش منفعت کسب می کند یا علمش را استفاده می کند . در اینصورت ینتفع متعدی است و علم مفعول به آن است و محلا منصوب.


مضافا به اینکه مگر وقتی فعلی مجهول می شود مفعول آن، نائب فاعل جمله مجهول نمی شود؟
اگر بخواهیم جمله را مجهول معنا کنیم وقتی هنوز مفعول در جمله هست و حذف نشده، ساختار جمله و معنا درست در نمی آید.

نمی دانم درست استنباط کردم یا نه.
  • فرید افتخاری
  • اتفاقا معنای دوم رایج تر است و به معنا هم بهتر می خورد گرچه هر دو درست است. زیرا ظاهرحدیث شریف می خواهد بین عابد و عالم مقایسه بفرماید و بگوید عبادت یک کار فردی است و ترقی روحی فردی را به همراه دارد ولی عالم می تواند دست دیگران را هم بگیرد و برای همین در روایات دیگر هم نشر علم با بیان های مختلف مورد تشویق قرار گرفته است.
    در معنای معلوم یعنی خود آن عالم از علم خود نفع ببرد (مثلا به آن عمل کند) و در معنای مجهول یعنی از آن عالم نفع برده شود، یعنی دیگران از علم او استفاده کنند.
    در هر حال همانطور که قبلا گفتیم در حالت معلوم هم گرچه در معنا علم مفعول است (همان مفعول با واسطه فارسی که حالا به آن متمم می گویند) مجرور به حروف جر مانند ب یا فی را در ترکیب مفعول به یا مفعول فیه نمی گوییم، بلکه آنان را همان جار و مجرور می نامیم.
    در مورد این که دیگران هم بیشتر حدیث شریف را مجهول خوانده اند این دو منبع را ببینید:
    http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=36059
    http://qomllc.com/hadithItem/9
    بطور کلی هم ما کم کم باید عادت کنیم که در اعراب احادیث چند احتمال بدهیم ، و در ضمن این که درستی همه را می پذیریم برای احتمال ارجح به نظر خودمان دلایل و قرائن متنی یا محتوائی بیاوریم. چنانچه در مورد وجوه ترکیبی یک آیه هم نظرات مختلفی هست و ممکن است بیش از یکی از آن نظرات هم درست باشد.

    اینکه الف تمییز است درسته؟ در صرف می خواندیم که معدود تمییز است. آیا در اینجور عددهای دو کلمه ای (مثل: هفتاد هزار)، عدد دوم معدود حساب می شود؟


    در جواب نگین که گفته:

    "اگر بخواهیم جمله را مجهول معنا کنیم وقتی هنوز مفعول در جمله هست و حذف نشده، ساختار جمله و معنا درست در نمی آید."


    وقتی فعل مجهول می شود، فاعل حذف می شود و مفعول همانطور که گفتی نائب فاعل می شود و باقی می ماند.

    - انتفع بعلمه (در حالت معلوم): فاعل: هو مستتر در انتفع - مفعول: علم

        معنا: آن مرد از علم خودش نفع برد

    - انتفع بعلمه (در حالت مجهول): نائب فاعل: علم

        معنا: از علم او نفع برده شد: معلوم نیست که چه کسانی نفع برده اند، فاعل حذف شده)

     

    "افضل" چرا معرفه هست؟جزو معارف شش گانه که نیست!(ضمیر-اضافه-علم-ال-موصول-اشاره)
    در مورد "الف" من هم سوال سمیه خانم رو دارم
  • فرید افتخاری
  • افضل نکره است.

    الف هم تمییز است برای سبعین ، چنانچه در آیه 4 سوره معارج (تَعْرُجُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ) در تفاسیر ادبی الف را تمییز خمسین گرفته اند.
    چگونه میشود عابد هم مضاف الیه باشد و هم تمییز!
    به نظرم عابد همان مضاف الیه است.

    در کل مضاف و مضاف الیه کالکلمه واحده است، هر دو با هم تمییز هستند، نه هر کدام جداگانه!
  • پژوهشگر ‌ ‌
  • ترجمه دوم که مجهول است، به صورت ماضی مجهول ترجمه کردید (استفاده شود)
    ولی در اصل باید به صورت مضارع مجهول ترجمه می کردید: (استفاده می شود)

    سلام در این حدیث موصوف و صفت کدام کلمه میشود
    پاسخ:
    با سلام، همانطور که بیان شد، "عالم" موصوف و جمله "ینتفع بعلمه" صفت است.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.