حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

 

خطبه 7 نهج البلاغه :

 

اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاکاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِی صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِی حُجُورِهِمْ فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِکَهُ الشَّیْطَانُ فِی سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَى لِسَانِهِ .

 

 اتَّخَذُوا : فعل ماضی ، جمع مذکر غایب ،معلوم،مبنی  ،ثلاثی مزید باب افتعال ، متعدی/ فعل وفاعل ضمیر (واو)

الشَّیْطَانَاسم ،غیرمصدر، مشتق،مونث،غیرمنصرف،معرفه به ال تعریف،معرب ، / مفعول به منصوب

لِأَمْرِهِمْ :لام :حرف جر عامل ، أمرِ : اسم ،مصدر، جامد،مذکر،متصرف،مفرد ، معرفه به اضافه،معرب، مجرور به حرف جر/جار و مجرور متعلق به اتَّخَذُوا ، هِم: ضمیر متصل ، مضاف الیه و مجرور

مِلَاکاً : اسم ،مصدر، جامد،مذکر،مفرد،متصرف،نکره،معرب، منصوب/تمیزو منصوب

 

وَ :عطف غیر عامل

اتَّخَذَهُمْ : فعل ماضی ، مفرد مذکر غایب ،معلوم،مبنی  ،ثلاثی مزید باب افتعال ، متعدی/ فعل ومفعول به  

لَهُ : جار و مجرور متعلق به اتَّخَذَ

أَشْرَاکاً: اسم ،مصدر، جامد،مذکر،مفرد،متصرف،نکره،معرب، منصوب/تمیزو منصوب

فَبَاضَ: فاء عطف غیر عامل ، فعل ماضی ، مفرد مذکر غایب ،معلوم،مبنی  ،ثلاثی مجرد ، لازم/ فعل وفاعل هو مستتر

 

وَ : عطف غیر عامل

فَرَّخَ : فعل ماضی ، مفرد مذکر غایب ،معلوم،مبنی  ،ثلاثی مزید باب تفعیل ، متعدی/ فعل وفاعل هو مستتر

فِی صُدُورِهِمْ : فِی : حرف جر عامل ،/ صُدُورِ: اسم ،مصدر، جامد،مؤنث ،متصرف،جمع مکسرصدر  ، معرفه به اضافه،معرب، مجرور به حرف جر /هم: مضاف الیه و مجرور

 

وَ : عطف غیر عامل

دَبَّ : فعل ماضی ، مفرد مذکر غایب ،معلوم،مبنی  ،ثلاثی مجرد ،سالم و مضاعف، لازم/ فعل وفاعل هو مستتر

وَ : عطف غیر عامل

دَرَجَ : فعل ماضی ، مفرد مذکر غایب ،معلوم،مبنی  ،ثلاثی مجرد ،سالم ، متعدی/ فعل وفاعل هو مستتر

فِی حُجُورِهِمْ : حُجُورِ: اسم ، جمع مکسر حِجر ، مونث،مصدر،جامد، معرفه به اضافه ،معرب/ جار و مجرور متعلق به

فَنَظَرَ:فاء عطف غیر عامل ، فعل ماضی ، مفرد مذکر غایب ،معلوم،مبنی  ،ثلاثی مجرد ،سالم ، متعدی / فعل وفاعل هو مستتر

بِأَعْیُنِهِمْ : باء : حرف جر عامل ،/ أعیِنِ : اسم ،غیر مصدر، جامد،مؤنث ،متصرف،جمع مکسرعین  ، معرفه به اضافه،معرب، مجرور به حرف جر /هم: مضاف الیه و مجرور

 

وَ : عطف غیر عامل

نَطَقَ : فعل ماضی ، مفرد مذکر غایب ،معلوم،مبنی  ،ثلاثی مجرد ،سالم و مضاعف، متعدی/ فعل وفاعل هو مستتر

بِأَلْسِنَتِهِمْ : باء : حرف جر عامل ،/ أَلْسِنَتِ: اسم ،غیر مصدر، جامد،مؤنث ،متصرف،جمع مکسرلسان ، معرفه به اضافه،معرب، مجرور به حرف جر /هم: مضاف الیه و مجرور

فَرَکِبَ :فاء عطف غیر عامل ، فعل ماضی ، مفرد مذکر غایب ،معلوم،مبنی  ،ثلاثی مجرد ،سالم ، متعدی/ فعل وفاعل هو مستتر

بِهِمُ :جارو مجرور

الزَّلَلَ :  / مفعول به

 

وَ : عطف غیر عامل

زَیَّنَ : فعل ماضی ، مفرد مذکر غایب ،معلوم،مبنی  ،ثلاثی مزید باتفعیل  ،سالم ، متعدی/ فعل وفاعل هو مستتر

لَهُمُ :جارو مجرور

الْخَطَلَ : اسم ، مصدر، جامد،مذکر ،متصرف،مفرد ، معرفه به ال،معرب، منصوب/ مفعول به

فِعْلَ : اسم ، مصدر، جامد،مذکر ،متصرف،مفرد، منصوب / تمیز؟؟؟

مَنْ : موصول

قَدْ شَرِکَهُ الشَّیْطَانُ فِی سُلْطَانِهِ: صله

قَدْ : حرف تحقیق

شَرِکَهُ : فعل ماضی ، مفرد مذکر غایب ،معلوم،مبنی  ،ثلاثی مجرد ،سالم ، متعدی/ فعل ومفعول به

 

الشَّیْطَانُ : : اسم ،غیرمصدر، مشتق،مونث،غیرمنصرف،معرفه به ال تعریف،معرب ، / فاعل و مرفوع

فِی سُلْطَانِهِ : فی: حرف جر عامل، سُلْطَانِ: : اسم ،غیر مصدر، جامد،مؤنث ،متصرف،مفرد ، معرفه به اضافه،معرب، مجرور به حرف جر / ج ومجرور

 

وَ : عطف غیر عامل

نَطَقَ : فعل ماضی ، مفرد مذکر غایب ،معلوم،مبنی  ،ثلاثی مجرد ،سالم ، لازم/ فعل وفاعل هو مستتر

بِالْبَاطِلِ :باء: حرف جر عامل، الباطل: : اسم ،غیر مصدر، جامد،مؤنث ،متصرف،مفرد ، معرفه به ال،معرب، مجرور به حرف جر / ج و مجرور

عَلَى لِسَانِهِ  :علی حرف جر عامل، لسان: : اسم ،غیر مصدر، جامد،مؤنث ،متصرف،مفرد ، معرفه به اضافه،معرب، مجرور به حرف جر / ج و مجرور و مضاف الیه (هـ به شیطان بر می گردد)

 

 

منحرفان، شیطان را معیار کار خود گرفتند، و شیطان نیز آنها را دام خود قرار داد و در دل هاى آنان تخم گذارد، و جوجه هاى خود را در دامانشان پرورش داد. با چشم هاى آنان مى نگریست و با زبان هاى آنان سخن مى گفت. پس با یارى آنها بر مرکب گمراهى سوار شد و کردارهاى زشت را در نظرشان زیبا جلوه داد، مانند رفتار کسى که نشان مى داد در حکومت شیطان شریک است و با زبان شیطان، سخن باطل مى گوید.

 

نظرات  (۲)

  • سمیه افتخاری
  • مطالعه شد
  • فرید افتخاری
  • در " فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِکَهُ الشَّیْطَانُ فِی سُلْطَانِهِ "

    فعلَ مفعول مطلق نوعی برای اتخذوا  است. یعنی شیطان را را برای کار خود ملاک گرفتند ... از نوع کار کسی که شیطان او را در سلطه اش شریک ساخته و...

    من موصول است و مضاف الیه و محلا مجرور

    جمله بعد از من صله است و عائد آن ه است.

    من تمیز نیست چون برای تست این که کلمه ای تمیز هست یا نه باید در معنا قبل از آن "من حیث" "(از حیث اینکه") بگذاریم و درست دربیاید و اینجا معنا فاسد می شود. مضافا به این که تمیز از ماقبل رفع ابهام می کند و اینجا آن هم نیست.

    باطل مذکر است و مونث آن باطلة است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.