حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

 

قال الصادق علیه السلام:
مَنْ حَفِظَ مِنْ أَحَادِیثِنَا أَرْبَعِینَ حَدِیثاً بَعَثَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَالِماً فَقِیها
.
الکافی : ج‏1 ، ص48

 

مَنْ :اسم موصول/مبتدا

حَفِظَ مِنْ أَحَادِیثِنَا :جمله صله-ضمیر عاید:ضمیر مستتر هو

حَفِظَ : فعل ماضی-مفرد-مذکر-غایب-سالم-مبنی-معلوم-متصرف-متعدی/خبر محلا مرفوع

مِنْ :حرف جر عامل

أَحَادِیثِ: اسم-جمع مکسر-مونث-منصرف-معرفه به اضافه-متصرف-ثلاثی-معرب-غیر مصدر-جامد/مجرور به حرف جر

نَا :ضمیر متصل مجروری-صیغه14-مبنی-معرفه/مضاف الیه

أَرْبَعِینَ : اسم-جمع؟-مذکر-منصرف-معرفه به اضافه-متصرف--غیر مصدر-جامد؟/مفعول به منصوب

حَدِیثاً :اسم-مفرد-مذکر-منصرف-نکره-متصرف-ثلاثی-معرب-غیر مصدر-جامد/تمییز منصوب

 

بَعَثَ: فعل ماضی-مفرد-مذکر-غایب-سالم-مبنی-معلوم-متصرف-لازم/فعل

هُ : ضمیر متصل منصوبی-مفرد مذکر غایب-مبنی-معرفه/مفعول به منصوب

اللَّهُ :لفظ جلاله-معرفه/فاعل

یَوْمَ : اسم-مفرد-مذکر-منصرف-معرفه به اضافه-متصرف-ثلاثی-معرب-غیر مصدر-جامد/مفعول فیه منصوب

الْقِیَامَةِ : اسم-مفرد-مونث-منصرف-معرفه-متصرف-ثلاثی-معرب-غیر مصدر-مشتق؟/مضاف الیه

عَالِماً : اسم-مفرد-مذکر-منصرف-نکره-متصرف-ثلاثی-معرب-غیر مصدر-مشتق/حال و منصوب

فَقِیها: اسم-مفرد-مذکر-منصرف-نکره-متصرف-ثلاثی-معرب-غیر مصدر-مشتق/نعت و منصوب-تابع عالم؟

 

 

امام صادق علیه السلام:

هر که چهل حدیث از احادیث ما را حفظ کند خدا او را روز قیامت عالمی فقیه مبعوث کند.

 

 

نظرات  (۶)

با توجه به معنی : "هر کس ... ، مبعوث می کند خدا او را ..."

 به نظرم "مَن" اسم شرط است. "حفظ من احادیثنا اربعین حدیثا"   جمله شرط و بقیه تا آخر جزای شرط است.

با توجه به اینکه "من" مبتدا است، خبر آن کل جمله شرطیه تا آخر است.


احادیث مذکر است.


اربعین نکره است.


حدیث اسم مصدر است به نظرم.


قیامة مصدر نیست؟





من هم مثل سمیه جان فکر می کنم مَن : اسم شرط و مبتداست ، حَفَظَ فعل شرط و چون ماضی است مبنی بر فتح و محلاَ مجزوم مثل بَعَث

ولی فکر می کنم القیامة  مصدر است به معنای برخاستم (قام یَقوم قیامة )

 

قیامة به  معنای برخاستن
  • فائزه موسوی طیبی
  • اربعین = نکره، مشتق
    بعث = متعدی
    کلمه قیامت مصدر است .(قامَ یَقوُم ُقِیاماً وقیامَةً) قیامت به معنی برخاستن ویوم القیامة به معنی روزبرخاستن ازقبرها وزنده شدن است.تاء آن برای دفعه است ودلالت بروقوع دفعی آن دارد. و مشتق هم می باشد.


  • فرید افتخاری
  • من شرطیه است چون علامت اداة شرط این است که جمله اول بعد از آنها علت جمله دوم بعد از آنها باشد و اینجا هم حفظ 40 حدیث علت برانگیخته شدن به عنوان فقیه و عالم است.

    احادیث جمع مکسر است و جمع مکسر در حکم مفرد مؤنث است.

    قیامت یعنی ایستادن و برای آن معانی بسیار لطیف تری از برخواستن از قبر هم هست که انشاء الله به توفیق الهی بعد از صرف ونحو، منطق، فلسفه و عرفان در حد فهم قاصر و علم قلیل مان به محضر حقایق قرآن کریم و روایات شریف بار یافته و آنها را فرا میگیریم.
  • پژوهشگر ‌ ‌
  • (یوم القیامه) برای الله ، حال نیست؟ (جمله بعد از معرفه، حال است)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.