حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حضرت زهرا سلام الله علیها:

فَجَعلَ اللهُ الایمانَ تَطهیراً لَکم مِنَ الشِّرکِ ، وَ الصَّلاةَ تَنزیهاً لَکم عَن الکِبرِ؛

الاحتجاج علی اهل اللجاج(طبرسی)، ج1، ص99

 

ف: حرف ربط

جعل: فعل-ماضی-ثلاثی مجرد-مفرد مذکر غایب / فعل

الله: اسم خاص خداوند/فاعل

الایمان: اسم-مصدر باب افعال- معرفه/-مفعول به-ذوالحال

تطهیرا: اسم- مصدر باب تفعیل-مشتق/حال

لکم:جار ومجرور

من : جار

الشرک: اسم- معرفه/ مجرور

و: عطف

الصلاة: اسم –مصدر –معرفه-/ مفعول به- ذوالحال

تنزیها: اسم –مصدر باب تفعیل-مشتق-/ حال

لکم: جار و مجرور

عن: از حروف جاره

الکبر: اسم- معرفه/مجرور

 

از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:

خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی.

 

نظرات  (۴)

  • سمیه افتخاری
  • با توجه به اینکه جعل از افعال دو مفعولی است فکر میکنم  جمله "تطهیرا لکم من الشرک" مفعول به دوم است. 
    همینطور الصلوه معطوف به الایمان (مفعول به اول) و جمله بعدش معطوف به مفعول به دوم است. 
  • سید حامد فرهنگ
  • حال بیان کننده حالت و چگونگی فاعل یا مفعول هست. در اینجا "تطهیرا" به نظرم بیان کننده حالت "الله" یا "ایمان" نیست. در مورد "تنزیها" هم همینطور. باید همون مفعول به دوم باشن
  • فائزه موسوی طیبی
  • لکم جارو مجرور متعلق به محذوف چون جمله بعد از نکره آمده محلا منصوب و صفت برای تطهیرا است. 
    من الشرک هم همین طور صفت دوم برای تطهیرا می باشد.
    لکم و عن الکبر هم هر دو متعلق به محذوف و محلا منصوب و صفت برای تنزیها هستند
  • فرید افتخاری
  • فرمایشات هر سه بزرگوار صحیح است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.