حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

 

حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه :

رَوِّحوا انفُسَکُم بِبَدیعِ الحِکمَه ، فَأنَّها تَکِلُّ کَما تَکِلُّ الاَبدانُ

الکافی 1-48

 

رَوِّحوا : فعل امر-ثلاثی مزید-جمع مذکر مخاطب- مبنی-متصرف- متعدی-معتل-معلوم/ فعل و فاعل

انفُسَکُم : اسم-غیر مصدر-جمع مکسر-مونث-معرب-منصرف- معرفه- متصرف-جامد/ مفعول به و منصوب

کُم : اسم- ضمیر / مضاف الیه و محلا مجرور

بِ بَدیعِ : حرف جر- اسم-مفرد-مذکر- غیر مصدر-معرب-منصرف-معرفه-متصرف-مشتق/ مجرور به حرف جر

الحِکمَه : اسم-مفرد-مونث-معرفه-معرب-جامد- غیر مصدر-منصرف- متصرف-سالم / مضاف الیه و مجرور

فَ : حرف عطف

انَّ : حرف مشبه باالفعل

ها : ضمیر مونث مربوط به انفس-مفرد مونث غایب/ اسم انّ و محلا منصوب

تَکِلُّ : فعل-مفرد-مونث-غایب-مضاعف-لازم-معلوم- معرب-مضارع- ثلاثی مجرد-متصرف/ خبر انَّ و مرفوع

 کَما :ک :حرف اضافه ، ما : ما مصدریه مانند حدیث 24

تَکِلُّ : تجزیه گفته شد-فعل و فاعل /خبر انَّ یا مستقل ؟

الاَبدانُ : اسم-جمع-مکسر-مونث-غیر مصدر-جامد-منصرف-متصرف-معرفه-معرب / فاعل و مرفوع

 

امیر المومنین علیه السلام:

جان های خویش را با حکمتهای نو بیاسایید (راحتی دهید)، زیرا جانها نیز همانند بدنها خسته می شوند.

 

 

نظرات  (۵)

باسلام حدیث به در ستی ترجمه نشده است معنای   روحوا  وتکل
برای معنای کلمه روّحوا می توانید لینک زیر را دنبال کنید:
http://www.almaany.com/ar/dict/ar-ar/%D8%B1%D9%88%D8%AD/

که در شماره 4 به معنای با نشاط کردن، تازه کردن، خستگی بیرون آوردن و... معنا شده ا ست.

برای کلمه کَلَّ نیز می توانید لینک زیر را دنبال کنید:
http://www.almaany.com/ar/dict/ar-ar/%D9%83%D9%8E%D9%84%D9%91%D9%8E/

که در شماره 2، به معنای خسته شدن و ضعیف شدن آمده است.

پس ترجمه، زیاد دور از معانی کلمات نیست. البته بهتر بود بجای "راحتی دهید" مثلا "طراوت بخشید" بکار برده می شد.

  • فائزه موسوی طیبی
  • در تکل الابدان،

    تکل : فقط فعل و الابدان: فاعل
    در عبارت "بدیع الحکمه" به معنی "حکمت های نو"، به نظرم مثل یه نرکیب وصفی میمونه که صفت بر موصوف مقدم شده.چرا بدیع قبل از حکمه اومده؟
  • فرید افتخاری
  • اینجا اضافه معنوی است که به تقدیر حرف جر است.
    در اضافه بیانیه من یا فی یا لام در تقدیر است که در اینجا من مقدر می باشد و اضافه بیانیه نام دارد و برای بیان جنس مضاف است یعنی اصل آن بدیع من الحکمه بوده است.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.