حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

امام باقر علیه السلام می فرماید:

أبلغ شیعَتنا إنّه لن یُنالَ ما عند اللهِ إلّا بعملٍ و أبلغ شیعتنا إنَّ أعظمَ النّاسِ حَسرةً یومَ القیامةِ مَن وَصَفَ عَدلاً ثُمَّ یُخالفُهُ إلی غَیرهِ
اصول کافی – ج 3 – ص 409
 
 
أبلغ: فعل امر- مفرد مذکر مخاطب- ثلاثی مزید باب افعال- سالم- متعدی- معلوم/ فعل و فاعل مستتر انت
شیعَةَ: اسم- غیرمصدر- جامد- مفرد- مونث- معرفه به اضافه- معرب/ مفعول به اول 
نا: اسم- ضمیرمتکلم مع الغیر- مبنی بر سکون/ مضاف الیه – محلا مجرور 

إنّه لن یُنالَ ما عند اللهِ إلّا بعملٍ: مفعول به دوم برای فعل أبلغ

إنّ: حرف مشبهة بالفعل

 

ه: ضمیر متصل نصبی / ضمیر شان – مرجع آن جمله بعد – اسم إنّ و محلا منصوب
لن ینال ... بعمل : خبر إنّ و محلا مرفوع
لن: از حروف ناصبه فعل مضارع – عامل – مبنی بر سکون
یُنالَ: فعل – مضارع منصوب – مفرد مذکر غایب- ثلاثی مجرد- معتل (اجوف یایی)- متعدی- مجهول/ فعل 

ما عند الله: نائب فاعل

ما: اسم موصول

 

عند الله: جمله صله – عائد صله: هو مستتر در یکون محذوف
عند: اسماء دائم الاضافه
اللهِ: لفظ جلاله / مضاف الیه و مجرور
 

 

 
إلّا: ادات حصر
بعملٍ: جار و مجرور متعلق به لن ینال؟
عمل: اسم – جامد – مصدر – مفرد – مذکر- نکره – معرب / مجرور به حرف جر
و: حرف عطف
أبلغ شیعتنا إنَّ: مانند بالا

 

أعظمَ: اسم- مشتق- افعل تفضیل- مذکر- معرفه به اضافه – معرب/ اسم إنّ

مَن وَصَف ... الی غیره : خبر إن و محلا مرفوع

النّاسِ: اسم – جامد – غیرمصدر – مفرد – مذکر – معرفه به ال- معرب / مضاف الیه
حَسرةً: اسم – جامد – مصدر- مفرد – مونث- نکره- معرب / تمیز نسبت (عامل آن: أعظم)

 

یومَ: اسم – جامد – غیرمصدر – مفرد – مذکر- معرب / ظرف زمان - مفعول فیه (عامل آن: أعظم؟) 
القیامةِ: اسم – جامد – مصدر – مفرد – مونث – معرفه به ال – معرب / مضاف الیه و مجرور
مَن : اسم موصول
وصف عدلا: جمله صله – عائد صله: ضمیر مستتر هو در وصف

 

وَصَفَ: فعل – ماضی – مفرد مذکر غایب – ثلاثی مجرد – سالم – متعدی – معلوم / فعل و فاعل مستتر هو
عَدلاً: اسم – جامد – اسم مصدر – مفرد – مذکر – نکره – معرب / مفعول به و منصوب

ثُمَّ: حرف عطف
یُخالفُ: فعل – مضارع – مفرد مذکرغایب – ثلاثی مزید باب مفاعله- سالم – متعدی – معلوم / فعل و فاعل مستتر هو

 

هُ: ضمیر متصل نصبی / مفعول به و محلا منصوب
إلی: حرف جر
غَیر: اسماء دائم الاضافه / مجرور به حرف جر – جار و مجرور متعلق به یخالف؟
هِ: ضمیر متصل جری/ مضاف الیه – محلا مجرور

 

امام باقر علیه السلام:
به شیعیان ما خبر بده که همانا به آنچه نزد خدا است، نمی توان رسید مگر به وسیله عمل کردن و به شیعیان ما ابلاغ کن که همانا در بین مردم کسی بیشترین حسرت را در روز قیامت دارد که عدلی را وصف کند ولی برخلاف آن در جهت دیگری حرکت (عمل) کند.
 

نظرات  (۴)

  • سید حامد فرهنگ
  • در اینجا علت بیان دوباره عبارت "أبلغ شیعتنا " چی هست؟
    چرا با استفاده از همون حرف عطف "واو" عبارت "إنَّ أعظمَ النّاسِ حَسرةً...." معطوف نشده به قبل؟
    یعنی اینجور میبود که : ابلغ شیعتنا انه لن ینال ... و  ان اعظم الناس...
    من فکر می کنم برای تاکید است که جمله ابلغ شیعتنا دوبار آورده شده.
  • فرید افتخاری
  • در الی غیره جار و مجرور متعلق به همان فعل قبلش یعنی یخالف است.

    تکرار ابلغ شیعتنا هم می تواند به منظور تاکید باشد ولی این تاکید با تاکید مورد بحث در نحو متفاوت است و در علم معانی و بیان (فصاحت و بلاغت کلام) از آن بجث می شود، لذا اثرات اعرابی ندارد.

    مَن وَصَف ... الی غیره : خبر إن نیست، فقط من خبر ان است زیرا اگر آنطور بگوییم خود من بدون اعراب می ماند. بطور کلی موصول و صله مثل کلمه واحده هستند نه جمله. یعنی صله در واقع موصول را توضیح می دهد و لذا جداگانه ترکیب می شود. به عبارت دیگر در زمان ترکیب می توان فرض کرد فقط  موصول توی کلام هست. برای مثال می توان در حدیث بالا می توان به جای کل جمله "مَن وَصَف ... الی غیره" ، کلمه "زید" را قرار داد که اینطور می شود :  أبلغ شیعتنا إنَّ أعظمَ النّاسِ حَسرةً یومَ القیامةِ زیدٌ
    خود نحاة هم می گویند صله و موصول کالکلمة الواحدة (مثل یک کلمه ) هستند.
     
  • سید حامد فرهنگ
  • ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.