حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:

الجُلوسُ فی المسجدِ لإنتظارِ الصَّلاه عِبادهٌ ما لَم یُحدِث، قیل: یا رسولَ اللهِ وَ مَا الحَدَثَ؟ قال: الإغتیابُ؛

بحارالانوار/ ج 80/ ص 384

 

الجُلوسُ : اسم ، مصدر،مذکر، جامد، معرفه به ال، معرب/مبتدا مرفوع

فی : حرف مبنی

المسجدِ : اسم ، مصدر،مذکر، مشتق، معرفه به ال، معرب/مجرور به حرف جر

لإنتظارِ : اسم ، مصدر باب افتعال،مذکر، جامد، معرفه به اضافه، معرب/مجرور به حرف جر

الصَّلاه : اسم ، غیر مصدر،مونث، جامد، معرفه به ال، معرب/مضا الیه مجرور-فاعل مصدر محلا مرفوع؟

عِبادهٌ : اسم ، غیر مصدر،مونث، جامد، نکره، معرب/خبر مرفوع

ما: ؟

لَم یُحدِث: فعل جحد- مجهول، مفرد، غایب،سالم، لازم، ثلاثی مجرد/فعل و فاعل

 

 

قیل: فعل، ماضی، مفرد، غایب،مجهول،معتل اجوف ، ثلاثی مجرد/ فعل و فاعل ضمیر مستتر هو

یا: حرف ندا

رسولَ : اسم ، غیر مصدر،مذکر، مشتق، معرفه به اضافه، معرب/ منادا منصوب- (رسول الله کلا منادا میشه؟)

اللهِ:لفظ جلاله/ مضاف الیه مجرور

 

وَ: حرف عطف

مَا: اسم استفهام

الحَدَثَ: اسم ، مصدر،مذکر، جامد، معرفه به ال، معرب/؟

قال: فعل، ماضی، مفرد، غایب،معلوم،معتل اجوف ، ثلاثی مجرد/ فعل و فاعل ضمیر مستتر هو

الإغتیابُ: اسم ، مصدر باب افتعال،مذکر، جامد، معرفه به اضافه، معرب/فاعل مرفوع

 

نشستن در مسجد به انتظار نماز، عبادت است؛ مادام که حدثی (عامل باطل کننده ای) از شخص سر نزند. عرض شد: ای رسول خدا! حدث چیست؟ فرمود: غیبت کردن.

 

نظرات  (۳)

فی المسجد و لانتظار متعلق به الجلوس

جمله   ما لم یحدث  فکر می کنم جمله وصفیه میشود برای عباده.
ما: مای مصدریه زمانیه است و ظرف زمان. به معنای: مادامی که.  
لم یحدث: فعل معلوم- ثلاثی مزید از باب افعال است.

قیل:  "نایب فاعل" آن ضمیر مستتر هو است.

رسولَ: منادای مضاف و منصوب ، الله: مضاف الیه و مجرور


الحدثَ: نمی دونم چرا منصوب شده؟


قال: جمله فعلیه- فعل و فاعل مستتر هو
الاغتیاب: خبر برای مبتدای محذوف و مرفوع - مبتدای محذوف: هو محلا مرفوع
  • فرید افتخاری
  • فی المسجد جار و مجرور متعلق به محذوف و جمله محلا منصوب و حال برای الجلوس است.


    لإنتظارِ الصَّلاه  هم همینطور


    ما مصدریه زمانیه است و خودش محلی از اعراب ندارد و ما بعد را تاویل به مصدر می برد که در اینجا منصوب است بنابر ظرف بودن، یعنی تقدیر آن می شود : ... مدة عدم حدوث الحدث


    ما استفهامیه مبتدا و الْحَدَثُ به ضم ث صحیح و خبر ما است .


    جمله "یا رسولَ اللهِ وَ مَا الحَدَثَ" محلا متصوب مفعول قیل است.


    جمله "الإغتیابُ" با مبتدای محذوفش محلا متصوب مفعول قال است.

    "ما" که گفتین ظرف زمان هست یعنی مفعول فیه میشه؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.