حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

أَفضَلُ الاعمالِ العِلمُ بِاللّه  إِنَّ العِلمَ یَنفَعُکَ مَعَهُ قَلیلُ العَمَلِ وَکَثیرُهُ وَإِنَّ الجَهلَ لایَنفَعُکَ مَعَهُ قَلیلُ العَمَلِ وَلا کَثیرُهُ؛

نهج الفصاحه ، ص228

 

افضلُ:اسم - مفرد- مذکر- مشتق: اسم تفضیل- معرفه- معرب / مبتدا و مرفوع

الاعمال: اسم- جمع مکسر- مذکر- جامد- معرفه- معرب / مضاف الیه و مجرور

العلم:اسم- مفرد- مذکر- جامد مصدری- معرفه- معرب / خبر و مرفوع

بالله: لفظ جلاله / جار و مجرور متعلق به علم (مصدر)

 

إن: حرف مشبهه بالفعل

العلمَ: مانند قبل / اسم إن و منصوب

ینفعُ: فعل مضارع- مفرد مذکر غایب- ثلاثی مجرد- متعدی- معلوم- معرب / فعل

کَ: ضمیر متصل مفعولی / مفعول به و محلا منصوب

 

ینفعُک معه قلیلُ العمل و کثیرُه: خبر إن و محلا مرفوع

 

مع:اسم مبنی- لازم الاضافه / ظرف مکان - مفعول فیه

ه: مضاف الیه محلا مجرور

قلیلُ:اسم- مفرد- مذکر- مشتق: صفت مشبهه- معرفه- معرب / فاعل ینفع و مرفوع

العمل:اسم- مفرد- مذکر- جامد مصدری- معرفه- معرب / مضاف الیه و مجرور

و: عطف

کثیرُ:اسم- مفرد- مذکر- مشتق: صفت مشبهه- معرفه- معرب / عطف به قلیل، فاعل ینفع و مرفوع

ه: ضمیر متصل مجروری/ مضاف الیه و محلا مجرور

 

و: عطف

إن: مشبه بالفعل

الجهل:اسم- مفرد- مذکر- جامد مصدری- معرفه- معرب /اسم إن و منصوب

لا: حرف نفی

ینفعک:مانند قبل / فعل و مفعول به محلا منصوب

معه:مفعول فیه

 

قلیل: مانند قبل/ فاعل لا ینفع

العمل: مانند قبل

و لا:واو عطف، لای عاطفه؟

کثیر:مانند قبل/ عطف به قلیل و فاعل لا ینفع

ه: ضمیر متصل مجروری/ مضاف الیه و محلا مجرور

 

بهترین اعمال، خداشناسى است، همانا با وجود علم و معرفت، عمل کم یا زیاد، تو را سود مى بخشد اما با وجود نادانى عمل، نه اندکش تو را سود مى بخشد نه بسیارش.

 

نظرات  (۶)

آیا می توان 2تا عطف را باهم آوردر؟
من فکر می کنم ولا کثیر -- لا زائد است 
  • سمیه افتخاری
  • العلم بالله خودش جداگانه مبتدا و خبر است.
    اگر لا زائد باشد باید با برداشتنش معنی تغییری نکند. درحالیکه تغییر می کند.

    در جواب سمیه:
    چطور مبتدا و خبر است؟ یعنی بگوییم علم به خدا است ؟ معنی تمام نیست.
  • سید حامد فرهنگ
  • جمع مکسر در حکم مونث است؟ اگر اینطوره "اعمال" مونث میشه
    یه توضیحی بدین از کجا تشخیص بدیم جار و مجرور متعلق به چی هست؟
    "قلیل العمل" اضافه بیانیه هست؟(مثل حدیث 44)
    این مطلب هم  ریحانه خانم فرستادند در مورد انواع لا:

    http://www.arabyazd.blogfa.com/post-40.aspx

    با تشکر از ایشون.
  • فرید افتخاری
  • لا در ولا کثیره زائده است (فقط به لحاظ لفظی زائده است و معنا نفی را دارد)

    اعمال جمع مکسر و مونث است.

    قلیل العمل اضافه بیانیه و به تقدیر مِن است.

    جارو مجرور شبه جمله است و معنای آن تمام نیست چون حرف جر معنای حرفی دارد و حتما باید در کنار فعل یا شبه فعل (مثل اسم فاعل و مصدر و ..) باشد تا معنای آن تمام بشود.
    پس متعلق در واقع جار و مجرور را از شبه جمله به جمله تبدیل می کند.
    اگر این فعل در جمله باشد و در معنا هم بتوان جار و مجرور را به آن استناد داد که همین کار را میکنیم وگرنه یک فعل در تقدیر میگیریم که معمولا کان یا یکون است 
    متعلق جار و مجرور اسمی که عمل میکند هم میتواند باشد مانند کائن یا حاضر
    به هر حال خیلی مهم نیست که این متعلق محذوف چیست چون حالت فعل کمکی (است و بود) در فارسی را داردو کارش فقط تمام کردن معنای شبه جمله (جارومجرور) است.

    در لینک زیر توضیحات بیشتری در این مورد هست:
    http://islamquest.net/fa/archive/question/fa66682/tmpl/component/printme/1

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.