حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

امام صادق علیه السلام:

الذنوبُ کُلُّهَا عَظِیمٌ عِنْدَ اللَّهِ لِأَنَّهَا مَعَاصِیَ ، و أَنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مِنَ الْعِبَادِ الْعِصْیَانَ

وسایل الشیعه-جلد28-صفحه364

 

الذنوبُ : اسم- جمع مکسر- مونث- معرب- معرفه- جامد- منصرف- متصرف/مبتدا مرفوع

کُلُّ: اسم- معرب- معرفه- جامد/تاکید معنوی شمولی برای الذنوب

هَا : ضمیر متصل مجروری-حمع مذکر غایب-مرجع الذنوب/مضاف الیه مجرور

عَظِیمٌ : اسم- مفرد- مذکر- معرب- نکره- مشتق(صفت مشبهه)- منصرف- متصرف/خبر مرفوع

عِنْدَ :اسم دایم الاضافه/ظرف مکان مفعول فیه منصوب

اللَّهِ :لفظ جلاله/ مضاف الیه مجرور

 

لِأَنَّ:حرف مشبه بالفعل- ل: حرف جر؟

هَا :ضمیر متصل منصوبی-مبنی/ اسم ان منصوب

مَعَاصِیَ : اسم- جمع مکسر- مونث- معرب-  جامد- منصرف- متصرف/ خبر ان- باید مرفوع باشد.چرا

منصوب است؟

 

و: حرف عطف

أَنَّ :حرف مشبه بالفعل

اللَّهَ :لفظ جلاله/اسم ان منصوب

لَا یُحِبُّ : - مضارع منفی-مفرد مذکر غایب- معلوم-متعدی-مضاف/خبر ان مرفوع

مِنَ الْعِبَادِ : اسم-جمع مکسر-مونث-معرفه-منصرف-جامد/جار و مجرور

الْعِصْیَانَ: اسم- مفرد- مذکر- معرب-  جامد- منصرف- متصرف-معرفه/مفعول به منصوب

 

همه گناهان نزد خداوند بزرگ هستند زیرا نافرمانی هستند و خداوند از بندگان، نافرمانی را دوست ندارد.

 

نظرات  (۱)

  • فرید افتخاری
  • معاصی هم غیر منصرف است یعنی در هر سه حالت اعرابی تنوین نمیگیرد و هم منقوص است یعنی در حالت رفعی حرف علة در آن حذف می شود مثل قاضی --> قاضٍ
    لذا اینجا باید معاصٍ باشد و بازهم مثل مورد قبل ظاهرا مشکل از نساخ است و در بحار الانوار ج101 ص 30 همین حدیث به صورت زیر آمده است:

    َ الذُّنُوبُ کُلُّهَا عَظِیمٌ عِنْدَ اللَّهِ لِأَنَّهَا مَعَاصٍ‏ وَ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مِنَ الْعِبَادِ الْعِصْیَان‏


    أنّ هم جمله مابعد خود را تاویل به مصدر می برد که مجرور محلی به لام جر خواهد بود.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.