حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

الإمامُ الصّادقُ علیه السلام :

إذا أوَیتَ إلى فِراشِکَ فانظُرْ ما سَلَکتَ فی بَطنِکَ و ما کَسَبتَ فی یَومِکَ ، واذکُرْ أ نَّکَ مَیِّتٌ وأنَّ لکَ مَعادا .

بحار الأنوار : 76 / 190 / 21 منتخب میزان الحکمة : 574  

  

إذا : ظرف زمان شرطیه، مبنی بر سکون، محلا منصوب، مفعول فیه، متعلق به أوَیتَ

أوَیتَ: فعل و فاعل تَ ، جمله مضاف الیه اذا

إلى :حرف جر عامل

فِراشِکَ :مجرور به حرف جر ، و کاف مضاف الیه و مجرور 

 

فانظُرْ : فاء جواب شرط(جزاء) ، فعل امر و فاعل (انت)

ما : موصول ، مفعول به محلاً منصوب

سَلَکتَ : فعل ماضی و فاعل تَ ، (جمله صله محلی از اعراب ندارد) 

 

فی بَطنِکَ: جارو مجرور متعلق به سَلَکتَ ، کاف مضاف الیه

 

و:عطف

ما کَسَبتَ فی یَومِکَ : معطوف به جمله قبل

ما : موصول ، مفعول به محلاً منصوب

کَسَبتَ : فعل و فاعل تَ ، (جمله صله محلی از اعراب ندارد)

فی یَومِکَ : جارو مجرور متعلق به کَسَبتَ،یَوم ظرف زمان ، کاف مضاف الیه 

 

واذکُرْ :واو عطف ، فعل امر و فاعل (انت)

أ نَّکَ : أ نَّ حروف مشبهه ، کاف اسم انَّ محلاً منصوب

مَیِّتٌ : خبر انَّ مرفوع

و:عطف

أنَّ: أ نَّ حروف مشبهه

لکَ: جار و مجرور متعلق به محذوف خبر انَّ محلاً مرفوع

مَعادا :اسم انَّ منصوب   ( فکرمی کنم بخاطر عظمتش و توجه بیشتر به معاد نکره آمده)

 

امام صادق علیه ‏السلام :

هرگاه در بسترت جاى گرفتى ، بیندیش که در آن روز چه غذایى روانه شکم خود کرده ‏اى و چه به دست آورده‏ اى و به یاد آر که خواهى مرد و معادى در پیش دارى .

 

نظرات  (۴)

  • فرید افتخاری
  • همانطور که در چند پست اخیر شاهدیم با تدبیر مدیر محترم وبلاگ بخش مربوط به تجزیه به دلیل عدم تاثیر زیاد روی ترجمه، حذف شده و تاکید فقط روی ترکیب و اعراب احادیث است.
    از آنجا که این روش در جهت ورود به فاز دوم فراگیری زبان عربی یعنی درک مطلب و توانایی دریافت معنای دقیق آیات و احادیث، اتخاذ شده است، بهتر است از این پس دوستانی که حدیث ارسال می کنند در معنای احادیث ارسالی دقت و وقت بیشتری مبذول بفرمایند و سایرین نیز نقد و بررسی ترجمه را بیشتر مدنظر داشته باشند.
    برای شروع همانطور که می بینیم در اینجا دو جمله انتهائی حدیث شریف اسمیه هستند و مفاد جمله ی اسمیه، ثبات و دوام است. مثلا اگر کسی بگوید: زید قائم یعنی دائما قائم است.
    پس نباید آن را در زمان آینده معنا کنیم چون اصولا فعلی در آن نیامده که زمان داشته باشد.

    معاد هم با این که اصل در مبتدا (که اینجا توسط أن نسخ شده) معرفه بودن است، نکره آمده و مسوغ (مجوز) آن هم تقدم جار و مجرور بر آن است.
    این به لحاظ اعرابی بود ولی به لحاظ معنایی دوستان هم مانند ریحانه خانم نظر بدهند که چرا کلمه معاد نکره آمده است. 
    پس با این توضیح معنای دو جمله آخر اینطوری می شود:

    و یاد کن که تو مرده ای هستی و یاد کن که برای تو معادی هست.

    من فکر می کنم معاد نکره آمده چون حقیقیت آن واقعا برای ما نکره و مجهول و ناشناخته است.
  • سید حسین فرهنگ
  • سلام ببخشید سه تا سوال در مورد تمرین قبلی داشتم اونجا گذاشتم میشه زحمتش بکشید به جهت پاسخ

  • فرید افتخاری
  • در جواب سمیه:
    چون أنّ مابعد خود را تاویل به مصدر می برد نتیجه اینطور می شود:
    اذکر موتَک وکونَ معادٍ لک

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.