حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

امام علی علیه السلام:

اِجْعَلِ الدِّینَ کَهْفَکَ و َالْعَدْلَ سَیْفَکَ تَنْجُ مِنْ کُلِّ سوءٍ وَ تَظْفَرْ عَلى کُلِّ عَدُوٍّ؛

مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج11ص319-تصنیف غررالحکم و دررالکلم،ص86

 

إجعل: فعل امر حاضر-از افعال قلوب

الدینَ: مفعول به و منصوب

کهفَ:مفعول به 2 -مضاف               

ک: مضاف الیه

و:عاطف

العدلَ: مفعول به عطف به دین

سیفک: مضاف و مضاف الیه    سیف: مفعول به 2- عطف به کهف

تَنجُ:فعل مضارع 

من: از حروف جر                

کُل: دایم الاضافه- مجرور-مضاف

سوءٍ:مضاف الیه                  

و:ربط

 

تَظفَر: فعل مضارع مجزوم

علی:از حروف جاره               

کل:مضاف

عَدّوٍ: مضاف الیه

  

دین را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پیدا کنى و بر هر دشمنى پیروز گردى.

 

(ارسالی از مریم)

نظرات  (۵)

ال در الدین و العدل چه نقشی دارد ؟
  • فرید افتخاری
  • در جواب مسعود:
    ال سه نوع است : مُعرِّفه، موصوله و زائده
    ال مُعرِّفه دو نوع است  : عهدیه و جنسیه
    ال عهدیه سه نوع است: عهدذکری، عهد ذهنی و عهد حضوری
    اال در این دو کلمه معرفه عهدیه ذهنیة است یعنی همان دین و عدلی که پیشینه ذهنی مشخصی از آن درذهن داریم و در دین مبین اسلام توصیف شده است.
    در آیه شریفه: ذلک الکتاب لاریب فیه، ال در الکتاب از همین نوع است.
  • فائزه موسوی طیبی
  • علت جزم تنج (صیغه مفرد مخاطب از نجا ، ینجو) آن است که تنج فعل جزای شرط می باشد و ادات شرط و جمله شرط به قرینه جمله ی ابتدایی حدیث (اجعل الدین ....) حذف شده است پس تقدیر این طور بوده :
    اجعل الدین کهفک و العدل سیفک و ان تفعل ذلک تنج .....

    تظفر هم به دلیل عطف بر فعل جزای شرط (تنج) مجزوم شده است.

    اجعل، تنج و تظفر هر سه تا فعل و فاعل هستند. و فاعل هر سه انت مستتر می باشد.

    کل هم مجرور است. اصولا مضاف چون نقش کلمه (اعراب) را نشان نمی دهد در ترکیب ذکر نمی کنند.
  • سید حسین فرهنگ
  • سلام صبح بخیر در مورد "ال" در یکی از سخنرانیهای علامه حسن زاده در مورد مقام امام و لیله القدر ایشون میگن "ال" اول ملائکه در تنزل الملائکه و الروح در سوره قدر یعنی همه ملائکه پس اینجا هم ال جنسیه است دیگه درسته چون جنس ملک را مورد نظر دارد ؟
  • فرید افتخاری
  • در جواب حسین:
    ال جنسیه خودش بر سه نوع است : استغراق که به جای آن می توانیم کل بگذاریم، احاطه و شمول در صفتی از صفات  (نه افراد) و جنس به معنای حقیقت شی. ، که اینجا هیچ کدام نیست چون نمی خواهد بفرماید همه دین ها یا همه عدل ها یا بخشی از دین یا اصولا جنس دین ، بلکه می خواهد بفرماید آن دینی که معهود طرفین است یعنی اسلام را پناهگاه خود قرار بده.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.