حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

شَتَّانَ مَا بَیْنَ عَمَلَیْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ یَبْقَى أَجْرُهُ

نهج البلاغه – حکمت 121

 

شَتَّانَ : اسم فعل ماضی مبنی بر فتح است و محلی از اعراب ندارد

مَا : موصوله و فاعل اسم فعل شتان است ودر محل رفع می باشد

بَیْنَ عَمَلَیْنِ : بین از اسماء دائم الاضافه و ظرف متعلق به یکون محذوف ، جمله ظرف و متعلَق ِ آن تا عملین صله ما و ضمیر مستتر در یکون عائد صله

 

عَمَلٍ : بدل تفصیل از عملین است (بدل تفصیل به بدلی می گویند که اسم مجمل قبل از خود را تفصیل دهد)

تَذْهَبُ: فعل

جمله تذهب لذته صفت برای عمل است و محلا مجرور

لَذَّتُ: فاعل تذهب

هُ: مضاف الیه

 

و: حرف عطف

تَبْقَى: فعل

تَبِعَتُ: فاعل

هُ : مضاف الیه

جمله وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ معطوف است بر جمله تذهب لذته و محلا مجرور

 

و : حرف عطف

عَمَلٍ : معطوف بر عمل اولی می باشد

تَذْهَبُ: فعل

مَئُونَتُ: فاعل

هُ : مضاف الیه

تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ صفت برای عمل دوم و جمله محلا مجرور

و : حرف عطف

یَبْقَى أَجْرُهُ : معطوف بر صفت عمل دوم و محلا مجرور

یَبْقَى: فعل

أَجْرُ: فاعل

هُ : مضاف الیه

 

چقدر دور می باشد آنچه میان دو عمل است، عملی که لذت آن می رود و تبعات آن می ماند و عملی که دشواری آن می رود و پاداش آن می ماند.

 

نظرات  (۶)

  • سید حسین فرهنگ
  • سلام صبح بخیر
    میشه هم در مورد شتانَ و هم در مورد ما بعدش یه توضیح بدید خوب نفهمیدم
  • فائزه موسوی طیبی
  • با سلام

    " اسم فعل" در اصطلاح نحو، اسمی را گویند که دلالت بر فعل معین داشته و بدون قبول علامت آن فعل و تأثیر از عوامل، متضمن معنا، زمان و عمل آن است مانند: «هیهات»؛ در این مثال "هیهات" اسمی است که دلالت بر فعل ماضی "بَعُدَ" داشته و در رساندن معنا، عمل و زمان، جانشین آن شده است.

    اقسام "اسم فعل"

      اسم فعل به دو اعتبار، اقسام متعددی دارد:

    الف). اسم فعل به اعتبار نوع فعلی که دلالت بر آن دارد، بر سه قسم است:

    1.    اسم فعل امر

      اسم فعل در این قسم که بیشتر اسم فعل‏ها را تشکیل می‌دهد، دلالت بر معنای فعل امر داشته و بر دو گونه است:

    الف). سماعی؛ مانند: «آمین» به معنای "استجب".

    ب). قیاسی؛ در این قسم اسم فعل بر وزن "فَعالِ" و مبنی بر کسر، واقع شده و از فعل ثلاثی متصرف تامّ به گونه‏ی قیاسی ساخته می‌شود؛ مانند: «حَذارِ» به معنای "احْذَرْ".

    2.    اسم فعل ماضی

      اسم فعل در این قسم دلالت بر معنای فعل ماضی دارد؛ مانند: «هَیْهاتَ» به معنای "بَعُدَ".

    3.    اسم فعل مضارع

      اسم فعل در این قسم دلالت بر معنای فعل مضارع دارد؛ مانند: «اُفٍّ» به معنای "أَتَضَجَر".

    ب). اسم فعل به اعتبار اصالت آن در دلالت بر فعل و عدم اصالت بر دو قسم است:

    1.    مرتجل

      در این قسم لفظ از ابتدا برای اسم فعل وضع شده و در غیر آن به کار نرفته است؛ مانند: «وَیْ» به معنای "أعْجَبُ".

    2.    منقول

      در این قسم لفظ از ابتدا برای معنایی غیر از اسم فعل وضع شده و سپس از آن معنا به اسم فعل نقل پیدا کرده است.

    برای مطالعه بیشتر می توانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

    http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=42792

  • سید حسین فرهنگ
  • ُسلام و درود و تشکر بسیار از توضیح کاملتون و زحمتی که کشیدید بسیار مفید بود
  • سید حامد فرهنگ
  • "بین" به تنهایی مفعول فیه نمیشه؟
    "عمل" بدل جزء از کل میشه فکر کنم. یا شایدم بدل تفضیل اسم دیگه ای از بدل جز از کل است. درسته؟
    جمله "تذهب لذته" چرا محلا مجرور میشه؟محلا منصوب نیست به خاطر صفت بودن؟
  • فائزه موسوی طیبی
  • 1 - منظور از عبارتی که در متن آمده همین بوده که "بین " ظرف یا همان مفعول فیه است .

    2 - در کتاب های قدیمی بدل تفصیل کمتر آمده و مواردی از این قبیل را بدل جز از کل می گیرند. ولی در کتابهای جدید بین کل و جزء با اجمال و تفصیل تفاوت قائل شده اند.

    3 -  - نعت از منعوت پیروی می کند و در اینجا عمل که موصوف است مجرور می باشد لذا جمله وصفیه آن هم مجرور خواهد بود.
    با تشکر از توضیحات کاملتون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.