حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

قال رسول الله صلی الله علیه و آله:

طوبَی لِعبدٍ نظرَ الله الیهِ و هو یَبکی عَلَی خَطیئتهِ مِن خَشیَةِ اللهِ لَم یَطّلِع علی ذلکَ الذّنبِ غَیرُهُ

مستدرک الوسایل/جلد11/صفحه 241

  

طوبَی :مبتدا مرفوع

لِعبدٍ :جارو مجرور متعلق به محذوف-خبر محلا مرفوع

نظرَ:فعل ماضی

الله :فاعل مرفوع

الیهِ :جار و مجرور متعلق به نَظَرَ

 

و : حرف عطف عامل

هو :مبتدا و مرفوع- معطوف به "ه" در الیه ؟

یَبکی :خبر

عَلَی :حرف جر

خَطیئت:مجرور به حرف جر متعلق به یبکی

هِ: مضاف الیه مجرور

مِن :حرف جر

خَشیَةِ : مجرور به حرف جر متعلق به یبکی

اللهِ :مضاف الیه مجرور

 

لَم یَطّلِع : فعل مضارع مجزوم و فاعل هو مستتر

علی ذلکَ : مجرور به حرف جر متعلق به لم یطلع؟

الذّنبِ :عطف بیان یا بدل کل از کل-تابع ذلک و مجرور؟

غَیرُ:؟

هُ:مضاف الیه مجرور

  

خوشا به حال بنده ای که خدا به او مینگرد در حالی که آن بنده میگرید بر خطاییکه جز خدا کسی از آن با خبر نیست.

 

نظرات  (۳)

"نظر الله الیه" جمله وصفیه است (برای عبد)


واو عطف نیست و حالیه است و جمله "هو یبکی علی خطیئته من خشیة الله" جمله حالیه است (عبد)


لم یطلع علی ذلک الذنب غیره جمله وصفیه برای عبد؟


"غیر" فاعل برای لم یطلع است.

  • فرید افتخاری
  • هر چهار مورد گفته شده توسط سمیه درست است.


  • سید حامد فرهنگ
  • بسیار عالی.ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.