حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

امام علی علیه السلام:

لایَکمُلُ إیمانُ امریٍ حَتّی یُحِبَّ مَن أحَبَّ الله وَ یُبغِضُ مَن أبغَضَ اللهُ؛

شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)، ج18، ص51

  

لایکمُلُ: فعل مضارع منفی

ایمانُ: فاعل-مضاف

امری: مضاف الیه

حتّی: ان ناصبه را در تقدیر دارد و این تقدیر واجب است

یُحبَّ: فعل مضارع منصو ب-باب افعال

من : موصول مشترک

أحَبَّ: فعل ماضی- باب افعال

اللهُ: فاعل

أحَبَّ الله: جمله صله

من أحَبَّ الله:  فاعل برای یحب

 

 

یُبغضُ: مضارع مرفوع-باب افعال

من ابغَضَ الله: فاعل

ابغَضَ: فعل ماضی باب افعال          

الله: فاعل      ابغض الله:  جمله صله

  

امام علی علیه السلام می فرمایند:

ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشمن دارد دشمن داشته باشد.

 

نظرات  (۴)

"مَن" مفعول به برای "یُحِبَّ" است


"مَن" دوم هم مفعول به برای "یُبغِضَ" است.


با توجه به اینکه یبغضُ معطوف به یحبَ است، به نظرم یبغض هم باید منصوب باشد.

در مورد من بله درست میفرمایید من اشتباه کردم.
در مورد یبغض اگه منصوب بود علامت نصب میگرفت.
  • سید حسین فرهنگ
  • سلام با نظر سمیه خانم موافقم
  • سید حامد فرهنگ
  • من هم با نظر سمیه خانم و آقا حسین موافقم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.