حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

قال الامام زین العابدین علیه السلام  :
یا مَن آنَسَ العارِفینَ بطُولِ (بطِیبِ) مُناجاتِهِ ، و ألبَسَ الخائفینَ ثَوبَ مُوالاتِهِ ، مَتى فَرِحَ مَن قَصَدَت سِواکَ هِمَّتُهُ ؟! و مَتى استَراحَ مَن أرادَت غَیرَکَ عَزیمَتُهُ ؟ ! 
میزان الحکمة ج 7 -عالیترین همّت ها
 
 
  
یا :حرف ندا (  نائب مناب فعل اُنادی می شود)
مَن :منادی محلاً منصوب ( چون مفعول به فعل محذوف اُنادی است ) ، موصول
آنَسَ العارِفینَ بطُولِ (بطِیبِ) مُناجاتِهِ: صله ، ضمیر ه در مُناجاتِهِ عائد صله /صله محلی از اعراب ندارد
آنَسَ:فعل ماضی باب مفاعله ، و فاعل هو مستتر
 العارِفینَ :مفعول به منصوب
بطُولِ (بطِیبِ) :جار و مجرور متعلق به آنَسَ
مُناجاتِهِ:مضاف الیه و مجرور، ه مضاف الیه
 
و :عطف
ألبَسَ:فعل ماضی و فاعل هو /کل جمله عطف به صله
الخائفینَ : مفعول به اول منصوب
ثَوبَ : مفعول به دوم منصوب
مُوالاتِهِ: مضاف الیه و مجرور، ه مضاف الیه
 
مَتى :ظرف زمان ، ادات استفهام
فَرِحَ : فعل ماضی
مَن :موصول ،مفعول به محلا منصوب
قَصَدَت سِواکَ هِمَّتُهُ: صله
قَصَدَت : فعل ماضی
سِواکَ :مفعول به  و مضاف الیه
هِمَّتُهُ :فاعل مرفوع ، ه مضاف الیه
 
و :عطف
مَتى : ظرف زمان ، از ادات استفهام
استَراحَ :فعل ماضی
مَن :مفعول به ، موصول
أرادَت غَیرَکَ عَزیمَتُهُ: صله
أرادَت :فعل ماضی ،
غَیرَکَ :مفعول به ، مضاف الیه
عَزیمَتُهُ : فاعل ، مضاف الیه
  
امام زین العابدین علیه السلام فرمود :
اى کسى که عارفان را به طول [یا به عِطر ]مناجاتش مأنوس کرد و جامه ولایت و دوستى اش را بر قامت ترسندگان پوشاند! کى شاد شود کسى که همّتش متوجّه جز تو باشد و چه وقت بیاساید کسى که عزم و اراده اش جز تو را خواهد!
 

نظرات  (۳)

متی مفعول فیه هم هست . مبتدا هم هست؟

"من" در دو جمله آخر فاعل و محلات مرفوع است.
  • فرید افتخاری
  • اگر بعد از متی قعل بیاید مفعول فیه همان خواهد بود و اگر بعد از آن اسم بیاید معمولا خبر مقدم برای آن خواهد بود
  • فرید افتخاری
  • در راستای همان دقت های لغوی و معنوی که قرار است داشته باشیم اینجا نمی توانیم أنس را ثلاثی مجرد بخوانیم چون نمی خواهد بفرماید خداوند به او انس می گیرد.
    بلکه آن را بایستی ثلاثی مزید بخوانیم مثل همین که گفته اند یعنی باب مفاعله که یکی از معانی آن تعدیه است (گرچه معنای غالب آن این نیست).
    این که چه ریشه ای به چه باب هایی رفته است و مثلا با کدام باب متعدی می شود سماعی است و برای بدست آوردن آن باید به کتب لغت مراجعه کرد.
    در اینجا هم انس هم از باب تفعیل و هم از باب افعال آمده است و چون معنای غالب این دو باب تعدیه است بهتر است آن را انّس (ماضی باب تفعیل - تأنیس) یا آنس ((ماضی باب افعال - إیناس) بخوانیم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.