حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

عنه علیهِ السَّلام فی قولِه تَعالی :

اِنَّما اموالُکم و اَولادُکُم : و معنی ذلکَ أنَّهُ یَختبِرُهُم بالاموالِ و الاَولادِ لِیَتَبَیَّنَ السّاخِطَ لِرِزقِهِ و الرّاضی بِقِسمِهِ و اِن کانَ سُبحانَهُ أَعلَمَ بهِم من أنفُسِهِم و لکن لِتُظهِرَ الاَفعالُ الَّتی بِها یُستَحَقُّ الثَّوابُ و العِقابُ.

 

میزان الحکمه آیت الله ری شهری صفحه 43

 

عنه : جار و مجرور متعلق به محذوف

علیهِ السَّلام : جمله دعایی خالی از اعراب

فی قولِ : جار و مجرور متعلق به محذوف

ه : مضاف الیه و مجرور

تَعالی : جمله دعایی بدون اعراب برای ضمیر ه

اِنَّما : انَّ حرف ناصبه و مای کافه که ابتدای آن آمده انَّ را از عمل باز میدارد.

اموالُ : مبتدا و مرفوع

کم : مضاف الیه و محلا مجرور

و اَولادُکُم : به واو عطف مانند اموالکم

 

و معنی : مبتدا و مرفوع

ذلکَ : مضاف الیه و محلا مجرور

أنَّ : حرف مشبهه باالفعل

هُ : اسم انَّ محلا منصوب

یَختبِرُ : فعل مضارع و خبر انَّ و مرفوع

هُم : مفعول به و محلا منصوب

عنه : جار و مجرور متعلق به یَختبِر

بالاموالِ : جار و مجرور متعلق به یَختبِر

و : حرف ربط/عامل ومبنی

الاَولادِ : مجرور به حرف جر به واسطه واو عطف

لِ : حرف ناصبه

یَتَبَیَّنَ : فعل منصوب به ادات نصب

السّاخِطَ : مفعول به و منصوب

لِرِزقِ : جار و مجرور متعلق به یَتَبَیَّنَ

هِ : مضاف الیه و مجرور

 

و الرّاضی : به واو عطف (حرف عامل) مفعول به و منصوب

بِقِسمِهِ : مانند لقِسمِهِ

و اِن : واو حرف عطف/ حرف شرط؟ مبنی

کانَ : فعل ماضی مبنی مجزوم به اعراب محلی(درصورت شرط بودن)

سُبحانَهُ : جمله دعایی بدون اعراب برای هو و یا اسم ظاهر الله که در هر دو

حال مستتر هستند.

أَعلَمَ : خبر کان و منصوب

بهِم : جار و مجرور

من أنفُسِ : جار و مجرور

هِم : مضاف الیه و محلا مجرور

 

و لکن : حرف عطف

لِتُظهِرَ : فعل مجهول /منصوب به ادات نصب

الاَفعالُ : نایب فاعل و مرفوع به اعراب فاعل

الَّتی : اسم موصول

بِها : جار و مجرور (ضمیر مبنی و اعراب محلی) متعلق به لِتُظهِرَ

یُستَحَقُّ : فعل مضارع و مجهول و مرفوع

الثَّوابُ : نایب فاعل و مرفوع به تبعیت از اعراب فاعل

و العِقابُ : مانند بالا به واو عطف

  

و از او (امیرالمومنین) که سلام و درود خدا بر او باد درمورد سخن خداوند متعال که فرمود :

بدرستی که اموال و اولاد شما (وسیله) آزمون (شما)هستند... : و معنی آن این است که بدرستیکه او بندگان خود رابوسیله ثروت و اولاد می آزماید تا روشن شود چه کسی از روزی خود ناخشنود است و چه کسی به قسمت و بهره اش راضی. اگرچه خداوند سبحان بندگان را از خود آنان بهتر می شناسد اما (می آزماید) تا کردارهایی که بواسطه آنها ثواب و عقاب استحقاق پیدا می کند آشکار شوند.

 

نظرات  (۳)

  • سید حسین فرهنگ
  • ببخشید در متن بجای مانند( لرزقه )را نوشتم مانند (بقسمه )
    اموالُ : مبتدا برای خبر محذوف
    أنَّهُ یَختبِرُهُم بالاموالِ و الاَولادِ: بدل یا عطف بیان ذلک ؟
    اِن :فکر می کنم شرط نباشد ؟؟؟؟
    کانَ:کان فعل ناقص و هو مستتر اسم کان ،
    سُبحانَ : مفعول به فعل محذوف ؟؟؟
    لکن: حرف ابتدا، غیرعامل و فقط مفید استدراک است و معمولا با واو عطف می آید
    بِها یُستَحَقُّ الثَّوابُ و العِقابُ:صله الَّتی

  • فرید افتخاری
  • خبر اموالکم ، قتنه محذوف است که در آیه کریمه آمده ولی در حدیث شزیف حذف شده است.

    جمله "انه یختبرهم بالموال و الاولاد" تاویل به مصدر رفته (به واسطه انّ) محلا مرفوع و خبر "معنی" است.

    اِن در جمله "اِن کانَ سُبحانَهُ أَعلَمَ ..." اِن مخففه از ثقیله است. یعنی در واقع همان إنّ است که تخفیف داده می شود (تشدید آن حذف می شود، مخفَّف متضاد مشدَّد است) و در غالب موادر وقتی مخفف می شود دیگر عمل هم نکی کند و نقش آن تنها معنوی است و مثل اصل خود (إنَّ) کلام را تاکید می کند.
    مثل آیه شریفه لَقَدْ مَنَّ اللَّـهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ
    که در آن، إن در إن کانوا مخففه است.
    یا آیه إنْ هذانِ لَساحران یا آیه معروف و إن یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم

    سبحان اسم مصدر بمعناى ( تسبیحاً) است و مفعول مطلق منصوب ، که عامل آن ( فِعْلش) محذوف است یعنی تقدیر اینطور بوده سبِّحه تسبیحا (سبحانا)
    ضمیر ه نیز مضاف الیه است و جمله اعراب محلی ندارد .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.