حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

 

اللّهُمَّ أَنْطِقْنی بِالهُدی وأَلْهِمنی التَّقوی ووَفِّقْنی لِلَّتی هی أزْکَی

دعای بیستم از صحیفه سجادیه

 

اللّهُمَّ:؟

أَنْطِقنی:فعل-امرحاضر- مفرد مذکر مخاطب- ثلاثی مزید باب افعال – سالم- متعدی – معلوم/ فعل وفاعل ضمیرمستتر‹أنتَ›-ن/نون وقایة

ی:اسم- ضمیرمتکلم وحده /مفعول به ومحلاًمنصوب.

ب: حرف جر- عامل- مبنی بر کسره

الهُدی:اسم- مقصور- مصدر- جامد- مفرد- مونث- معرفه به ال- معرب / تقدیرا مجرور به حرف جر.

 

وَ: حرف عطف- غیرعامل

أَلهِمنی:فعل- امرحاضر- مفرد مذکر مخاطب- ثلاثی مزید باب افعال – سالم- متعدی – معلوم/ فعل وفاعل ضمیرمستتر‹أنتَ›-ن/نون وقایة

ی:اسم- ضمیرمتکلم وحده /مفعول به ومحلاًمنصوب.

التَّقوی: اسم- مقصور- مصدر- جامد- مفرد- مونث- معرفه به ال- معرب / مفعول به دوم برای فعل الهمنی ومنصوب تقدیراً.

 

وَفِّقْنی: فعل- امرحاضر- مفرد مذکر مخاطب- ثلاثی مزید باب تفعیل – سالم- متعدی – معلوم/ فعل وفاعل ضمیرمستتر‹أنتَ›-ن/نون وقایة

ی: اسم- ضمیرمتکلم وحده /مفعول به ومنصوب محلاً.

لِ: حرف جر- مبنی بر کسر- عامل

لّتی:اسم موصول خاص – مفرد مونث/ محلا مجرور

هی:ضمیر -مبتداومرفوع محلاً.

أزْکَی:اسم- مقصور- مشتق- افعل تفضیل- مونث- مفرد- معرب /خبر، محلا مرفوع

هی أزْکَی جمله ی صلة . هی ضمیر عائد صله

 

 

خدا من را به هدایت گویا کن و تقوی را به من الهام کن و به آنچه پاک تر (پسندیده تر) است موفق کن.

 

 

نظرات  (۴)

  • سمیه افتخاری
  • ببخشید معنی یادم رفت

    خدا من را به هدایت گویا کن و تقوی را به من الهام کن و به آنچه پاک تر (پسندیده تر) است موفق کن
  • فرید افتخاری
  • هنگامی که اسم جلاله خداوند متعالی یعنی الله ، منادا واقع می شود گاهی به خاطر احترام حرف ندا را حذف و به جایآن میم مشدده در انتهای کلمه الله می آورند که دلالت بر تعظیم (بزرگداشت) دارد پس در واقع اللهم همان یا الله بوده که به این شکل درآمده است.
    در ترکیب می گویئیم:

    الله         : لفظ الجلالة منادى مبنی بر الضم در محل نصب.

    م           : حرف مبنی بر الفتح، جانشین (یاء) نداء = یا الله.

    جالب بود.داشتم فکر میکردم معنی دقیق اللهم چی هست که حالا فهمیدم
    سوال از فرید:
    الله:   که گفتید (مبنی بر ضم و محلا منضوب)

    چگونه میشود یک اسم مبنی بر ضم باشد و محلا منصوب باشد؟
    یعنی آیا همان مبنی بر ضم مساوی محلا مرفوع نیست؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.