حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

 

انَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارةً فی قلوبِ المومنین لا تَبرُدُ اَبَداً

جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556

 

 

 

إنّ: حرف مشبهه بالفعل- عامل – مبنی بر فتح

ل: حرف جر،عامل

قتل: اسم ، مصدر، جامد، مذکر، معرفه ، معرب/ مجرور

الحسین:اسم علم )مصغر بر وزن فعیل (، مشتق، مذکر، معرفه به ال، معرب/اسم ان و منصوب

لقتل الحسین، خبر مقدم إن و محلا مرفوع

حرارة:اسم مصدر، جامد، مونث،نکره، معرب/اسم ان مؤخر

فی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل ، محلی از اعراب ندارد

قلوب:اسم، جمع مکسر(قلب)، مشتق، مونث،معرفه به اضافه، معرب/مجرور به حرف جر

المومنین:اسم، جمع مذکر سالم، مشتق، ثلاثی مزید باب افعال، معرفه به ال،معرب /مضاف الیه

لا : حرف نفی، غیرعامل ، مبنی

تبرد: فعل، مضار ع، مفرد مفرد مونث غایب، لازم، ثلاثی مجرد، صحیح، سالم/فعل و فاعل

ابدا:اسم، جامد،مذکر، نکره، معرب /مفعول فیه (اسم زمان)

لا تبرد ابدا جمله پس از نکره (حرارة) صفت است و محلا منصوب.

 

بدرستیکه برای قتل حسین گرمایی در قلوب مومنین است که هرگز سرد نمی شود.

 

نظرات  (۶)

  • فرید افتخاری
  • اصل در مبتدا این است که معرفه باشد تا خبر دادن از آن مفید باشد و اینجا حراره که در اصل مبتدا است نکره است و لذا باید مسوغ داشته باشد ، مسوغات ابتدا به نکره در مبادی العربیه جلد چهارم درس ششم آمده است و در اینجا مقدم شدن جار و مجرور بر آن است.
  • فائزه موسوی طیبی
  • با سلام 
    ببخشید دوستان من در قسمت الحسین نمی دانم چرا اشتباهی به جای مضاف الیه نوشتم اسم ان در حالیکه این مضاف الیه است و مجرور
  • سید حامد فرهنگ
  • بله منم یه مدت هنگ کرده بودم که چرا "ان"دوتا اسم داره!
    فکر کنم
    فی قلوب المؤمنین صفت حرارة باشه
  • سید حامد فرهنگ
  • "الجسین" معرفه به ال است یا علم؟
  • فرید افتخاری
  • در جواب ریحانه:
    معمولا فی ... ظرفیه است ولی چون اینجا فعل نداریم می  توانیم آن را متعلق به فعل محذوف و جمله را صفت بگیریم برای حرارة و جمله لاتبرد... هم صفت دوم می شود. (تعداد صفت محدودیت ندارد).

    در جواب حامد:
    ال در الحسین ال تزئین است، برخی آن را زائده میدانند و برخی اساتید هم اصلا این دو (یعنی ال تزئین و ال زائده) را یکی می دانند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.