حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

رسول خدا صلی الله علیه و آله:

فَإِنَّ أَحَدَکُمْ إِذَا مَاتَ فَقَدْ قَامَتْ قِیَامَتُهُ یَرَى مَا لَهُ مِنْ خَیْرٍ أَوْ شَر

ارشاد القلوب(دیلمی) ج 1 ، ص 18

 

ف:فاء استیناف- محلی از اعراب ندارد

إنّ:حرف مشبه بالفعل- عامل

أحدَ: اسم - مفرد- مذکر- جامد- معرب- معرفه به اضافه / اسم إن و منصوب

کُم:ضمیر متصل مجروری- مفرد مذکر مخاطب / مضاف الیه محلا مجرور

إذا: حرف ظرفیه شرطیه 

إذا مات:خبر إن محلا مرفوع

 

مات: فعل ماضی- مفرد مذکر غایب- ثلاثی مجرد- معتل، اجوف واوی- لازم- مبنی- معلوم / فعل و فاعل هو مستتر، جمله شرط

 

ف:حرف ربط- غیر عامل

قد: حرف تحقیق- غیر عامل

قامت: فعل ماضی- مفرد مونث غایب- ثلاثی مجرد- معتل، اجوف واوی- لازم- مبنی- معلوم / فعل

قیامت: اسم- مفرد- مونث- جامد- معرب- معرفه به اضافه / فاعل قامت

ه: ضمیر متصل مجروری/ مضاف الیه محلا مجرور

 

فقد قامت قیامته: جواب شرط محلا مجزوم

 

یری: فعل مضارع- مفرد مذکر غایب- ثلاثی مجرد- معتل، ناقص یایی- منقوص- متعدی- معلوم / فعل و فاعل هو مستتر

ما: اسم موصول - مبنی / مفعول به یری

ما له من خیر او من شر: مفعول به یری محلا منصوب

 

له: جار و مجرور متعلق به هو مستتر

من: حرف جر- غیر عامل

خیر: اسم- مفرد- مذکر- مشتق: اسم تفضیل- معرب- نکره / مجرور به حرف جر

أو: حرف ربط- غیر عامل

شر:اسم- مفرد- مذکر- مشتق: اسم تفضیل- معرب- نکره / مجرور به حرف جر

 من خیر و من شر: متعلق به یری

 

 

همانا هرگاه یکى از شما بمیرد، قیامتش برپا مى ‏شود و خوبى‏ ها و بدى ‏هاى خود را مى‏ بیند.

 

نظرات  (۴)

  • سمیه افتخاری
  • قیامت مصدر است

    منقوص از خصوصیات اسم است و برای یری که فعل است نمی آوریم

    خیر و شر به معنای خوبی و بدی چرا مصدر یا اسم مصدر نباشد؟ اگر اسم تفضیل باشد که باید بهتر یا بدتر معنا کرد.
    در مورد منقوص درسته از خصوصیات اسم است. برای این فعل، همان ناقص یایی کافیست فکر می کنم.

    در مورد خیر هم من اول مصدر نوشتم ولی بعد فکر کردم شاید بخاطر ساختار کلمه که مخفف أَخْیَر است، باید گفت اسم تفضیل. و الاّ در اینجا معنی مصدری دارد.
    اذا اسم شرط غیر جازم وغیر عامل است
     له من خیر صله برای ما
    له ج ومجرور متعلق به یکون محذوف و خبر است
    ه در له عائد صله

    خیر و شر را فکر کنم چون 4 شرط اسم تفضیل را ندارد همان مصدر باشد
    ص220 صرف ساده اسم تفضل
    4 وجه اسم تفضیل:
    1-بعد از آسم تفضیل ( من) با مجرورش بیاید
    2-بعد اسم تفضیل اسم نکره ای بیاید
    3-اسم تفضیل با ال تعریف بیاید
    4-اسم تفضیل اضافه به معرفه ای شود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.