حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

امام صادق علیه‏ السلام :

اَبصَرَ رسول اللّه‏ صلى‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله رَجُلاً شَعثا شَعرُ رَأسِهِ وَ سَخَةً ثیابُهُ، سَیِّئَةً حالُهُ فَقال رسول اللّه‏ صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : مِن الدّینِ المُتعَةُ وَ اِظهارُ النِّعمَةِ؛

کافى(ط-الاسلامیه)، ج 6، ص 439

 

 

ابصر: فعل ماضی باب افعال-مفرد مذکر غایب- متعدی- معلوم /فعل

رسول:اسم- مفرد- مذکر-معرفه- مشتق: اسم مفعول/فاعل-مضاف

الله: اسم خاص خداوند/مضاف الیه

صلی: فعل ماضی –مفرد مذکر غایب-ناقص-ثلاثی مجرد- متعدی-معلوم / فعل

الله: فاعل 

علی: از حروف جر             

ه:ضمیر متصل منصوبی-مفرد مذکر غایب/ارجاع به رسول -مجرور

و:عاطفه 

آل: اسم –مفرد-مضاف 

ه:مضاف الیه

 

رجلاً:اسم-مفرد-مذکر-جامد-نکره- /مفعول به ابصر-موصوف

شعثاً: اسم-مصدر-مفرد- مذکر- نکره/صفت

شَعرُ:اسم-جمع مکسر/فاعل شعثاً-مضاف

رأس: اسم- مفرد- مذکر- جامد- معرفه به اضافه- /مضاف الیه و مضاف 

ه:ضمیر متصل-مضاف الیه ارجاع به رجل

 

و: ربط

سَخَةً: اسم-مفرد- مونث-جامد-مصدر- نکره /؟

ثیابُ:اسم-مفرد-مذکر-/فاعل سخة

ه:مضاف الیه

 

و:ربط

سیئةً:اسم- مفرد-مونث-جامد- مصدر /؟

حالٌ:اسم –مفرد-مذکر-/فاعل سیئةً

ه:مضاف الیه 

ف: حرف ربط

قال: فعل-ماضی-مفرد مذکر غایب-اجوف-ثلاثی مجرد/ فعل

رسول:فاعل-مضاف

الله:مضاف الیه

من: از حروف جر

الدین:اسم –مفرد- مذکر-معرفه-جامد- /خبر مقدم، مجرور

المُتعه: اسم-مفرد -مونث- معرفه-جامد- / مبتدای موخر1

اظهار: اسم- مفرد-مذکر-جامد- مصدر باب افعال-مضاف/مبتدای2

النعمة: اسم-مفرد-مونث-معرفه-جامد- /مضاف الیه-مفعول به اظهار

 

از امام صادق علیه السلام:

پیامبر خدا صلى‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله مردى را دیدند که موهاى ژولیده و جامه‏اى چرکین و سر و وضع نامرتّبى داشت، فرمودند: بهره بردن از نعمت‏هاى خدا و آشکار ساختن نعمت، جزء دین است.

 

نظرات  (۴)

  • سید حامد فرهنگ
  • نقش "آل" چی هست؟ میشه گفت بواسطه حرف عطف، مثل ضمیر "ه" مجرور به حرف جر  میشه؟
    نقش"شعر" رو هم لطفا توضیح بدین.با توجه به اینکه شعثا تنوین گرفته قطعا فعل نیست که فاعل داشته باشه.میتونیم بگیم اسم "کان" محذوف میشه و "شعثا" خبرش هست؟برای "سخط" و "ثیاب" و "سیئه" و "حال" هم همینطور؟
    ال-مفعول به
    اگه کان حذف بشه چیز دیگه ای باید جایش قرار گیرد.
    مصدر هم مثل فعل معمول داره که در اینجا معمولش فاعله

    به نظر من هم آل معطوف به ضمیر ه و محلا مجرور است. هر چند نقش اصلی اش مفعول به بوده.


    صلی ثلاثی مزید باب تفعیل است.


    شعثا شعر رأسه - سخة ثیابه - سیئة حاله سه تا جمله وصفیه برای رجلا هستند. پس نقش سخة و سیئة هم باید صفت باشد.



  • فرید افتخاری
  • همه کلمات بعد از خرف عطف (دراینجا :واو) معطوف هستند که از توابع است.
    آل هم همینطور است و چون معطوف بر ه در علیه است به خاطر مجرور بودن ه (معطوف علیه) محرور شده است.

    شعر همانطور که گفته اند فاعل شعثاً است.  مصدرو اسم مصدر و اسم فاعل و اسم مفعول و صفت مشبهه و امثال اینها به خاطر شباهت به فعل مضارع میتوانند عمل کنند و اینجا هم همین طور اسست.

    همانطور که بالا گفتیم سخة و سیئة هم معطوفند و کلمات بعدشان هم نقش فاعلی دارد.

    اظهار هم به همان دلیل معطوف است بر المتعه


    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.