حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

امام على علیه السلام :

إِنَّ اللّه‏َ فَرَضَ الجِهادَ وَ عَظَّمَهُ و َجَعَلَهُ نَصرَهُ و َناصِرَهُ. و َاللّه‏ِ ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ؛

الکافی (ط-الاسلامیه) ج5،ص 8 - وسائل الشیعه، ج15، ص15

 

إن:حروف مشبه بالفعل

الله:اسم إن و منصوب

فَرضَ: خبر إن و مرفوع

الجهاد: مفعول به فَرضَ

 

و: ربط

عَظّمََ: : خبر 2         

ه: مفعول به- مرجع آن جهاد

جَعلَ: خبر3

ه:مفعول به-مرجعش جهاد

نَصر: مصدر          ه:مفعول مصدر-مرجعش جهاد

ناصر: اسم فاعل        ه:مفعول ناصر

 

و: از حروف جر -سوگند

ما: نافیه

صَلُحت: فعل

دنیا: فاعل صَلُحت

لا: نفی              

دینٌ: فاعل صَلُحت

الّا:از حروف استثنا

به: از حروف جر- سببیت    

 


در حقیقت خداوند جهاد را واجب گردانید و آن را بزرگداشت و مایه پیروزى و یاور خود قرارش داد. به خدا سوگند کار دنیا و دین جز با جهاد درست نمی‏شود.

 

(ارسالی از مریم)

نظرات  (۳)

  • سید حامد فرهنگ
  • اگر میگفت "ما صلحت دنیا و دین" مشکلی در معنا پیش میامد؟
  • فائزه موسوی طیبی
  • جمله فرض الجهاد خبر إن می باشد

    در این جمله فعلیه فرض فعل و ضمیر هو مستتر در آن فاعل و الجهاد مفعول آن می باشد

    جمله عظمه معطوف به خبر إن می باشد

    و جمله جعله نصره نیز معطوف به خبر إن می باشد

    نَصر: مفعول دوم جعل و ه:مضاف الیه 

    ناصر: معطوف به نصر و ه:مضاف الیه

  • فائزه موسوی طیبی
  • در قسمت لا دین هم لا، لای نفی نیست و لا تاکید می باشد که علامت آن همراهی با واو عطف است
    دین : معطوف به دنیا
    إلا حرف استثنا نبوده و از ادات حصر می باشد چون ارکان استثنا که مستثنی و مستثنی منه می باشد در کلام نیامده است

    به : جار و مجرور متعلق به صلحت

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.