حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

بخش اول: مباحث کلی وجود

 درس اول: مفهوم وجود

 درس دوم: اصالت وجود

 درس سوم: حقیقت تشکیکی وجود

 درس چهارم: مخصّصات وجود

 درس پنجم: احکام سلبی وجود 

 درس ششم: معنای نفس الامر

 درس هفتم: احکام سلبی عدم

 

بخش دوم: تقسیم وجود به خارجی و ذهنی

 درس هشتم: وجود ذهنی و خارجی 

 درس نهم: وجود ذهنی و خارجی - ادامه

 

بخش سوم: تقسیم وجود به مستقل و رابط 

 درس دهم: وجود مستقل و رابط

 درس یازدهم: وجود لنفسه و لغیره

 

بخش چهارم: مواد سه‌گانه: وجوب، امکان و امتناع

 درس دوازدهم: مواد سه‌گانه

 درس سیزدهم: واجب الوجود

 درس چهاردهم: معانی امکان

 درس پانزدهم: اعتبار عقلی بودن امکان

 درس شانزدهم: نیازمندی ممکن به علت

 درس هفدهم: نیازمندی ممکن به علت در حدوث و بقاء

 

بخش پنجم: ماهیت و احکام آن

 درس هجدهم: ماهیت با نظر به ذاتش، چیزی جز خودش نیست

 درس نوزدهم: اعتبارات سه‌گانه‌ی ماهیت 

 درس بیستم: کلی طبیعی

 درس بیست و یکم: معنای ذاتی و عرضی

 درس بیست و دوم: جنس،‌ فصل، نوع و احکام آن‌ها

 درس بیست و سوم: برخی احکام جنس،‌ فصل و نوع

 درس بیست و چهارم: برخی از احکام فصل

 درس بیست و پنجم: نوع و برخی احکام آن

 درس بیست و ششم: کلی و جزئی و نحوه‌ی وجود آن‌ها

 درس بیست و هفتم: تمیّز ماهیات و تشخص آن‌ها

 درس بیست و هشتم: عامل تشخص

 

بخش ششم: مقوله‌های ده‌گانه

 درس بیست و نهم: تعریف جوهر و عرض

 درس سی ام: شمار مقولات

 درس سی و یکم: اقسام جوهر

 درس سی و دوم: جسم

 درس سی و سوم: اثبات ماده نخستین و صورت جسمانی

 درس سی و چهارم: اثبات صور نوعی

 درس سی و پنجم: عدم انفکاک ماده و صورت از یکدیگر

 درس سی و ششم: نیازمندی ماده و صورت به یکدیگر

 درس سی و هفتم: دو اشکال بر علت بودن صورت برای ماده

 درس سی و هشتم: اثبات وجود نفس و عقل

 درس سی و نهم: مقوله‌ی کمّ و تقسیمات آن

 درس چهلم: ویژگی‌های مقوله‌ی کمّ

 درس چهل و یکم: مقوله‌ی کیف

 درس چهل و دوم: مقولات نسبی

 

بخش هفتم: علت و معلول

 درس چهل و سوم: اثبات علیت و معلولیت در هستی

 درس چهل و چهارم: وجوب وجود معلول در ظرف وجود علت و بالعکس

 درس چهل و پنجم: محال بودن دور و تسلسل

 درس چهل و ششم: علت فاعلی و اقسام آن

 درس چهل و هفتم: علت غایی

 درس چهل و هشتم: نفی قول به اتفاق

 درس چهل و نهم: علت صوری و علت مادی

 

بخش هشتم: تقسیم موجود به واحد و کثیر

 درس پنجاهم: معنای واحد و کثیر

 درس پنجاه و یکم: اقسام واحد

 درس پنجاه و دوم: این همانی و حمل

 درس پنجاه و سوم: مغایرت و تقابل

 درس پنجاه و چهارم: تقابل عدم و ملکه و تقابل تناقض

 درس پنجاه و پنجم: تقابل واحد و کثیر

 

بخش نهم: سبق و لحوق، قدم و حدوث

 درس پنجاه و ششم: معنای سبق و لحوق و اقسام آن

 درس پنجاه و هفتم: قِدَم و حدوث و اقسام آن

 

بخش دهم: قوه و فعل

 درس پنجاه و هشتم: هر پدیده‌ی زمانمندی مسبوق به قوه‌ی وجود است

 درس پنجاه و نهم: تقسیم تغیر

 درس شصتم: مبدأ حرکت و منتهای آن

 درس شصت و یکم: ارتباط متغیر با ثابت - مسافت

 درس شصتم و دوم: مقولاتی که حرکت در آن‌ها واقع می‌شود

 درس شصت و سوم: اثبات حرکت جوهری

 درس شصت و چهارم: موضوع حرکت جوهری و فاعل آن

 درس شصت و پنجم: زمان

 درس شصت و ششم: تندی و کندی - سکون  

 درس شصت و هفتم: تقسیمات حرکت

 

بخش یازدهم: علم و عالم و معلوم

 درس شصت و هشتم: تعریف علم و اولین تقسیم آن

 درس شصت و نهم: اتحاد علم و عالم و معلوم

 درس هفتادم: تقسیم علم حصولی به کلی و جزئی

 درس هفتاد و یکم: تقسیم دیگری برای علم به کلی و جزئی - انواع تعقل

 درس هفتاد و دوم: آفرینندۀ صور علمی - تصور و تصدیق

 درس هفتاد و سوم: تقسیم علم حصولی به بدیهی و نظری

 درس هفتاد و چهارم: تقسیم علم حصولی به حقیقی و اعتباری

 درس هفتاد و پنجم: هر مجردی عاقل است - علم حضوری

 

بخش دوازدهم: مباحث مربوط به واجب تعالی

 درس هفتاد و ششم: اثبات ذات و یگانگی واجب تعالی

 درس هفتاد و هفتم: واجب تعالی مبدأ آفرینش هر وجود و کمال وجودی است 

 درس هفتاد و هشتم: صفات واجب الوجود تعالی و نحو‌ی اتصاف واجب به آن‌ها

 درس هفتاد و نهم: نقد و بررسی آراء اندیشمندان دربارۀ صفات حقیقی

 درس هشتادم: علم واجب الوجود سبحانه و تعالی

 درس هشتاد و یکم: ادامۀ بررسی آرای گوناگون دربارۀ علم واجب تعالی

 درس هشتاد و دوم: قدرت واجب الوجود

 درس هشتاد و سوم: حیات و اراده‌ و کلام واجب الوجود تعالی

 درس هشتاد و چهارم: فعل واجب الوجود تعالی و اقسام آن

 درس هشتاد و پنجم: عقل مجرد و عقول طولی

 درس هشتاد و ششم: عقول عرضی

 درس هشتاد و هفتم: عالم مثال و عالم مادی