حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حضرت زهرا سلام الله علیها:

فَجَعلَ اللهُ الایمانَ تَطهیراً لَکم مِنَ الشِّرکِ ، وَ الصَّلاةَ تَنزیهاً لَکم عَن الکِبرِ؛

الاحتجاج علی اهل اللجاج(طبرسی)، ج1، ص99

 

ف: حرف ربط

جعل: فعل-ماضی-ثلاثی مجرد-مفرد مذکر غایب / فعل

الله: اسم خاص خداوند/فاعل

الایمان: اسم-مصدر باب افعال- معرفه/-مفعول به-ذوالحال

تطهیرا: اسم- مصدر باب تفعیل-مشتق/حال

لکم:جار ومجرور

من : جار

الشرک: اسم- معرفه/ مجرور

و: عطف

الصلاة: اسم –مصدر –معرفه-/ مفعول به- ذوالحال

تنزیها: اسم –مصدر باب تفعیل-مشتق-/ حال

لکم: جار و مجرور

عن: از حروف جاره

الکبر: اسم- معرفه/مجرور

 

از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:

خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی.

 

نظرات  (۴)

  • سمیه افتخاری
  • با توجه به اینکه جعل از افعال دو مفعولی است فکر میکنم  جمله "تطهیرا لکم من الشرک" مفعول به دوم است. 
    همینطور الصلوه معطوف به الایمان (مفعول به اول) و جمله بعدش معطوف به مفعول به دوم است. 
  • سید حامد فرهنگ
  • حال بیان کننده حالت و چگونگی فاعل یا مفعول هست. در اینجا "تطهیرا" به نظرم بیان کننده حالت "الله" یا "ایمان" نیست. در مورد "تنزیها" هم همینطور. باید همون مفعول به دوم باشن
  • فائزه موسوی طیبی
  • لکم جارو مجرور متعلق به محذوف چون جمله بعد از نکره آمده محلا منصوب و صفت برای تطهیرا است. 
    من الشرک هم همین طور صفت دوم برای تطهیرا می باشد.
    لکم و عن الکبر هم هر دو متعلق به محذوف و محلا منصوب و صفت برای تنزیها هستند
  • فرید افتخاری
  • فرمایشات هر سه بزرگوار صحیح است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">