حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

 العِلمُ خَزائنُ ومَفاتِیحُهُ السُّؤالُ ، فَاسألُوا رَحِمَکُمُ اللّه‏ُ فإنّهُ یُؤجَرُ أربَعةٌ : السائلُ ، والمُتَکلِّمُ ، والمُستَمِعُ ، والُمحِبُّ لَهُم؛
تحف العقول : ۴۱ منتخب میزان الحکمة : ۲۶۰

 

 

 

العِلمُ :اسم- مفرد- مذکر- جامد مصدری- معرفه- معرب  / مبتدا، مرفوع

خَزائنُ:   اسم- جمع مکسر خزینه - مونث- مشتق- نکره - معرب  / خبر، مرفوع

و:عطف غیر عامل 

مَفاتِیحُهُ : مَفاتِیحُ: اسم آلت - مفرد- مذکر- مشتق– معرفه به اضافه – معرب ، ه مضاف الیه و محلاً مجرور  / مبتدا، مرفوع

السُّؤالُ :  اسم- مفرد- مذکر- جامد – معرفه به ال - معرب    / خبر، مرفوع

 

فَاسألوا:فاءتفریع        فعل امر مخاطب- جمع مذکر- ثلاثی مجرد - متعدی- معلوم- معرب / فعل و فاعل ضمیربارز واو

رَحِمَکُمُ الله:فعل ماضی، مبنی بر فتح، مفرد مذکر غایب، معلوم،متعدی، ، کم=مفعول به /جمله دعائیه از اقسام جمله معترضه و محلی از اعراب ندارد  

اللّه‏ُ : لفظ جلاله  / فاعل و مرفوع

 

فإنّهُ : فاء تعلیل ، ؟؟  إنَّ حرف مشبه بالفعل، عامل، مبنی بر فتح ، ه ضمیر شآن ، اسم إنَّ محلاً منصوب  

یُؤجَرُ اربعة : :فعل مضارع ، مفرد مذکر غایب، ثلاثی مجرد، مجهول ، متعدی- اربعة: نائب فاعل   / خبر إنَّ محلاً مرفوع

السائلُ: اسم- مفرد- مذکر- جامد – معرفه به ال - معرب    /بدل بعض از کل

و: عطف غیر عامل 

المُتَکلِّمُ : اسم- مفرد- مذکر- جامد – معرفه به ال - معرب    /معطوف بر سائل

و: عطف غیر عامل 

المُستَمِعُ : اسم- مفرد- مذکر- جامد – معرفه به ال - معرب    /معطوف بر سائل

 

و: عطف غیر عامل 

الُمحِبُّ : اسم- مفرد- مذکر- جامد – معرفه به ال - معرب    /معطوف بر سائل

لَهُم :جار و مجرور متعلق به الُمحِبُّ

 

 

 

دانش گنجینه‏ هایى اسـت و کـلـیدهاى آن پرسش است ؛ پس ، خدایتان رحمت کند ، بپرسید ، که با این کار چهار نفر اجر مى‏ یابند : پرسشگر ، پاسخگو ، شنونده و دوستدار آنان . 

 

نظرات  (۳)

  • سید حامد فرهنگ
  • لطفا یه توضیحی در مورد فای تفریع و تعلیل بیان کنید
    السوال به نظرم مبتدای موخر و مفاتیحه خبر مقدم آن است.


    سائل ، متکلم، مستمع و محب همگی اسم فاعل هستند. (به ترتیب ثلاثی مجرد - باب تفعّل - باب افتعال و باب افعال)
  • فرید افتخاری
  • فاء در عربی شش گونه است :
    - فاء سببیت است یعنی ماقبل فاء سبب ما بعد آن است مثل اجتهد فتنجح.
    فاء التعلیل که درآن ماقبل فاء علت ما بعد آن است و غالبا به معنای لام یا لأجل است اخرج منها فإنک رجیم
    - فاء فصیحه یا تفریع که دال بر شرط محذوف است مثل الکلام اسم و فعل و حرف فالاسم ... که در تقدیر اینطور بوده است :  فإذا أردت أن تعرف الاسم فهو کذا
     فاء زائدة که برای زیبائی بر قط و حسب داخل میشود مثل : معی درهم فقط
    - فاء عطف
    - فاء در جواب شرط

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">