حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

امام على علیه السلام :

إِنَّ اللّه‏َ فَرَضَ الجِهادَ وَ عَظَّمَهُ و َجَعَلَهُ نَصرَهُ و َناصِرَهُ. و َاللّه‏ِ ما صَلُحَت دُنیا و َلا دینٌ إِلاّ بِهِ؛

الکافی (ط-الاسلامیه) ج5،ص 8 - وسائل الشیعه، ج15، ص15

 

إن:حروف مشبه بالفعل

الله:اسم إن و منصوب

فَرضَ: خبر إن و مرفوع

الجهاد: مفعول به فَرضَ

 

و: ربط

عَظّمََ: : خبر 2         

ه: مفعول به- مرجع آن جهاد

جَعلَ: خبر3

ه:مفعول به-مرجعش جهاد

نَصر: مصدر          ه:مفعول مصدر-مرجعش جهاد

ناصر: اسم فاعل        ه:مفعول ناصر

 

و: از حروف جر -سوگند

ما: نافیه

صَلُحت: فعل

دنیا: فاعل صَلُحت

لا: نفی              

دینٌ: فاعل صَلُحت

الّا:از حروف استثنا

به: از حروف جر- سببیت    

 


در حقیقت خداوند جهاد را واجب گردانید و آن را بزرگداشت و مایه پیروزى و یاور خود قرارش داد. به خدا سوگند کار دنیا و دین جز با جهاد درست نمی‏شود.

 

(ارسالی از مریم)

نظرات  (۳)

  • سید حامد فرهنگ
  • اگر میگفت "ما صلحت دنیا و دین" مشکلی در معنا پیش میامد؟
  • فائزه موسوی طیبی
  • جمله فرض الجهاد خبر إن می باشد

    در این جمله فعلیه فرض فعل و ضمیر هو مستتر در آن فاعل و الجهاد مفعول آن می باشد

    جمله عظمه معطوف به خبر إن می باشد

    و جمله جعله نصره نیز معطوف به خبر إن می باشد

    نَصر: مفعول دوم جعل و ه:مضاف الیه 

    ناصر: معطوف به نصر و ه:مضاف الیه

  • فائزه موسوی طیبی
  • در قسمت لا دین هم لا، لای نفی نیست و لا تاکید می باشد که علامت آن همراهی با واو عطف است
    دین : معطوف به دنیا
    إلا حرف استثنا نبوده و از ادات حصر می باشد چون ارکان استثنا که مستثنی و مستثنی منه می باشد در کلام نیامده است

    به : جار و مجرور متعلق به صلحت

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">