حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

«عرفان نظری»، هستی‌شناسی ارایه شده از سوی عارفان است. آن‌ها پس از درون‌گرایی، توجه به نفس و مراقبه‌ی مستمر در مسیر طریقت، با شهود حقیقت یعنی مقام «فنا» و «بقای پس از فنا» به معرفت‌های حضوری (و نه حصولی)‌ دست یافته و ترجمان آن را در قالب عرفان نظری اسلامی در آثاری فاخر به جامعه‌ی اسلامی و بشری عرضه کرده‌اند.

این معارف نخستین بار در قرن هفتم قمری، توسط «محیی الدین ابن عربی» به صورت یک دستگاه سازوار هستی‌شناختی (که بعدها عرفان نظری نام گرفت) سامان یافت و سپس توسط شاگردان و پیروان وی گسترش یافته و تنظیم گردید.

این هستی‌شناسی ویژه، چنان از عمق و ظرافت برخوردار بود که رقیبی توانمند برای فلسفه و کلام موجود در آن روزگار گردید تا آن ‌که صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)، فیلسوف متأله و صاحب حکمت متعالیه، تلاش کرد شکاف میان عقل و شهود را پر کرده و آموزه‌های اساسی عرفان نظری را با فلسفه و استدلال تثبیت نماید. او این توفیق را تکمیل فلسفه دانست.

در سنت حوزوی، آموزش عرفان نظری پس از فراگیری فلسفه و رسیدن به مراحل عالی آن (به ویژه پس از آشنایی با آموزه‌های صدرا در اسفار) آغاز می‌شود. این رویکرد به دلیل عمق و پیچیدگی عرفان نظری از یک سو، مدد رساندن آموزه‌های صدرا برای فهم عرفان نظری از سوی دیگر و ورزش عقلانی‌ای که با فراگیری فلسفه به شکل گسترده حاصل می‌شود از سوی سوم، اتخاذ شده است.

مواد درسی رشته‌ی عرفان نظری در حوزه‌های علمیه به ترتیب عبارتند از کتاب‌های:

  • «تمهید القواعد» اثر صائن‌الدین تُرکه
  • «شرح فصوص الحکم» نگاشته‌ی محقق قیصری
  • «مصباح الانس» به قلم محمد بن حمزه فناری

با توجه به مطلب فوق و همچنین رویکرد «حوزه‌ی علمیه‌ی کوچک ما» در ارایه‌ی نسخه‌ای سبک و فشرده از دروس حوزوی، پیشنهاد می‌گردد که دروس حاضر بعد از دروس فلسفه که در همین سایت قرار دارد، مطالعه شود.

سلسله دروس پیش رو، ویرایشی آزاد، ترکیبی و گاهی توأم با حذف و اضافات از کتاب‌های «آشنایی با مجموعه‌ی عرفان اسلامی» و «آموزش پودمانی مبانی عرفان اسلامی» است که هر دو به نوعی تحریری از درس‌های دوره‌ی عرفان نظری استاد یزدان‌پناه بوده و توسط حجت‌الاسلام علی امینی‌نژاد نگاشته شده‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.