حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

تمهید

لما وُضِعَ «علم الصرف» للنظر فی أبنیة الألفاظ

و وُضِعَ علم النحو للنظر فی إعراب ما تَرَکَبَ منها

وضع «البیانُ» للنظر فی أمر هذا الترکیب ، وهو ثلاثةُ علومٍ:

(العلم الأول) ما یُحتَرَزُ به عن الخطأ فی تأدیةِ المعنى الذی یریده المتکلم لإیصاله إلى ذهن السامع ، و یسمى «علم المعانی».

 (العلم الثانی) ما یحترز به عن التَّعقید المعنویّ ـ أی عن أن یکون الکلام غیر واضح الدلالة على المعنى المراد ، ویسمى «علم البیان»

(العلم الثالث) ما یراد به تحسین الکلام ویسمى (علم البدیع) فعلم البدیع تابع لهما إذ بهما یعرف التحسین الذاتی ، وبه یعرف التحسین العَرَضی.

والکلام باعتبار «المعانی والبیان» یقال إنه :

«فصیح» من حیث اللفظ ـ لأن النظر فی الفصاحة إلى مجرد اللفظ دون المعنى.

«وبلیغ» من حیث اللفظ والمعنى جمیعاً ـ لأن البلاغة ینظر فیها إلى الجانبین

وأما باعتبار البدیع فلا یقال إنه فصیح ولا بلیغ ، لأن البدیع أمر خارجی یراد به تحسین الکلام لا غیر.

 

مقدمه

از آنجا که علم صرف برای تامل در ساختمان واژگان وضع شده است،

و علم نحو برای نگرش به اعراب آنچه مرکب از الفاظ است (جمله)، وضع شده، بیان برای نظر در خود این ترکیب وضع شده است و آن شامل سه علم است:

علم اول: آنچه به واسطه‌ی آن از اشتباه در رساندن معنایی که منظور متکلم است به ذهن شنونده، احتراز می شود که علم معانی نام دارد. 

علم دوم: آنچه به واسطه‌ی آن از گره‌ی معنوی دوری می شود، یعنی این که دلالت کلام بر معنای منظور، آشکار نباشد و علم بیان نامیده می شود.

علم سوم: آنچه که برای زیباسازی کلام در نظر گرفته شده و علم بدیع نامیده می شود. پس علم بدیع تابع دو علم قبلی است زیرا به واسطه‌ی آن دو، زیبایی ذاتی و به واسطه‌ی این علم زیباسازی عَرَضی شناخته می شود.

و کلام به اعتبار معانی و بیان گفته می شود که آن :

فصیح است از نظر لفظ، زیرا نگاه در فصاحت صرفا به لفظ است نه معنا 

و بلیغ است از نظر لفظ و معنا (هر دو)، برای اینکه در بلاغت به طرفین نگاه می شود،

و اما به اعتبار بدیع گفته نمی شود که آن (کلام) فصیح است و بلیغ نیست، زیرا بدیع امری خارجی است که منظور از آن زیباسازی کلام است نه چیز دیگری.

 

نظرات  (۶)

  • نگین افتخاری
  • - منظور از علم دوم- بیان- در واقع احتراز و دوری کردن از دلالت غیر واضح کلام بر معنا است.
    فکر می کنم این جمله "یعنی این که دلالت کلام بر معنای منظور، آشکار نباشد " عکس این مفهوم را به خواننده القا می کند.

    - دقیقا تفاوت علم معانی و بیان در چیست؟ فصاحت در معنا و فصاحت در گفتار؟؟
    منظور از علم بیان اینه که مثلا اگر آرایه ای ادبی مثل تشبیه و استعاره و ... به کار رفته رو تشخیص بدیم.درسته؟
  • فرید افتخاری
  • در جواب نگین:
    جمله "یعنی این که دلالت کلام بر معنای منظور، آشکار نباشد " همان گره معنوی را توضیح می دهد چنانچه در متن هم آمده است :
    التَّعقید المعنویّ ـ أی عن أن یکون الکلام غیر واضح الدلالة على المعنى المراد-
    که درآن جمله مزبور به عنوان جمله معترضه معنای التَّعقید المعنویّ را باز کرده است.

    در جواب حامد:
    همینطوره، تشبیه، تمثیل، مجاز، استعاره و کنایه از مباحث اصلی علم بیان هستند.
  • فرید افتخاری
  • جواب سئوال نگین:

    علم معانی:
    اسلوب لفظی، یعنی کیفیت استفاده از الفاظ با ملاحظه مطابقت با مقتضای حال(در کدام مورد باید لفظی را حذف و یا عنوان کرد، درچه صورتی مقدم یا مؤخر آورد) که مربوط علم معانی است.

    علم بیان:
    اسلوب معنوی، یعنی نحوه استفاده از محسنات معنوی مناسب مقام(تشبیه، استعاره، کنایه و…) که در علم بیان بحث می شود.

    علم بدیع
    اسلوب زیبایی که اهداف و انگیزه های آراستن لفظ و یا معنی را به طرز زیبا و درخور مقام، بیان می کند و کار علم بدیع است .

    بطور کلی معانی یعنی الفاظ را چطور استفاده کنیم که معنا را دقیقا آنطور که میخواهیم و مقتضای حال است برسانیم و بیان یعنی چطور یک معنا را در قالب های مختلف لفظی درآوریم و به چند شکل بیان کنیم که معنا راحت تر و روشن ترو ساده تر به مخاطب منتقل شود.
  • نگین افتخاری
  • بسیار ممنون
    سلام علیکم خدا قوت ؛ مولف در ابتدای مطلب در بیان تفاوت علم صرف و نحو و بیان از مورد سومی به * البیان* تعبیر می کند و در تقسیم آن به علم بیان و معانی و بدیع دوباره علم بیان رو قسیم آن ذکر می کند؛ در حالی که در تقسیم این قضیه مخل است و باعث خلط معنای متکلم میشود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">