حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

رسول الله صلی الله علیه و آله:

لَئِن یَهدِی اللهُ بِکَ رَجُلاً واحِداً خَیرٌ لَکَ مِنَ الدُّنیا وَ ما فِیها

 

بحار الانوار، ج2 ، ص2

 

لَ: حرف قسم- مبنی بر فتح- غیر عامل/ برای تاکید

إن: حرف شرط- مبنی بر سکون- عامل جزم

یهدی: فعل مضارع- مفرد مذکر غایب- ثلاثی مجرد (هدی، یهدی)- معتل ناقص یایی- متعدی- معلوم /فعل شرط محلا مجزوم؟

(یهدی الله بک رجلا واحدا) جمله شرط ، (خیر لک من الدنیا و ما فیها) جزای شرط

 

الله: اسم(لفظ جلاله)- مفرد- مذکر- جامد غیر مصدری- معرب- معرفه به ال / فاعل یهدی و لفظا مرفوع

بِ: حرف جر- عامل

ک:از ضمایر متصل نصبی و جری / مجرور به حرف جر محلا مجرور متعلق به یهدی

رجلاً: اسم-مفرد- مذکر- جامد غیر مصدری- معرب- نکره- / مفعول به لفظا منصوب

واحداً: اسم- مفرد- مذکر- جامد غیر مصدری- معرب- نکره- / تمییز عددی و منصوب

 

خیرٌ:اسم- مفرد- مذکر- جامد مصدری- معرب - نکره /فهو (در تقدیر) مبتدا-  خیرٌ: خبر هو و مرفوع

ل: حرف جر

ک: ضمیر متصل جری / محلا مجرور

 

من: حرف جر

الدنیا: اسم منقوص- مفرد- مونث مجازی- مشتق: اسم تفضیل- معرفه به ال- معرب/ مجرور به حرف جر تقدیرا مجرور

من الدنیا: جار و مجرور متعلق به ؟

و: حرف عطف- غیر عامل

ما: اسم موصول- مبنی بر فتح-

فی: حرف جر- عامل

ها: ضمیر متصل / مجرور به حرف جر محلاً مجرور- فیها متعلق به دنیا

 

 

اگر خداوند به وسیله تو یک نفر را هدایت کند، برای تو بهتر از دنیا و هرآنچه در آن است.

نظرات  (۶)

یهدی مضارع محزوم است
من الدنیا ج و مجرور متعلق به خیر" خبر است
  • سید حامد فرهنگ
  • مبتدا هم مثل فاعل است؟یعنی مثل فاعل میتونه در بعضی مکانها مستتر باشه؟
    در "خیر لک" حرف "ک" مضاف الیه نیست؟
  • فرید افتخاری
  • در جواب سید حامد:

    مبتدا مستتر (در فعل) نمی شود، ولی می تواند محذوف باشد. مثلا در افعال نعم و بئس معمولا مبتدا محذوف است.

    ک در لک مجرور است و نمی تواند مضاف الیه باشد زیرا فقط اسم اضافه می شود و حرف (در اینجا لـ) نمیتواند به چیزی اضافه شود.

    رویت شد ممنون
  • فرید افتخاری
  • لام در لئن "لام موطئه للقسم" نام دارد، یعنی جمله را آماده می کند که جواب قسم محذوف باشد. بنابر این تقدیر اینطور بوده است : والله لئن یهدی الله بک ...
    با این توضیح والله (حرف قسم و مٌقسَمٌ به) جار و مجرور خواهد بود که متعلق به فعل محذوفِ اُقسِمُ است. 
    جمله یهدی الله بک رجلا واحدا هم جواب قسم است نه جواب شرط ، زیرا وقتی شرط و قسم جمع شوند اولویت با جواب قسم است. 
    با این توضیح یهدی فعل شرط نیست و لذا مجزوم نشده و جمله جواب قسم است و محلی از اعراب ندارد.

    واحداً صفت برای رجل است و تمیز نیست چون تمیزبایستی جامد باشد و رفع ابهام از ماقبل کند که اینجا چنین نیست.
    در معنا نیز تمیز در جواب "من حیث" عربی و یا " ازجهت" یا "از نظر" فارسی می آید .

    خیر چون افعل و تفضیل است و شبیه به فعل است می تواند متعلَّق واقع شود  و لذا جار و مجرور متعلِّق به آن است.
    از همین جا معلوم شد که خیر جامد نیست چون اسم تفصیل است. خیر و شر بر وزن افعل اند ولی استثناء هستند و الف آنها بر اثر کثرت استعمال افتاده است. لذا معنایشان "بهتر" و "بدتر" است نه "خوب" و "بد"

    فیها متعلق به یکون محذوف است چون بایستی متعلَّق آن داخل جمله صله باشد . پس تقدیر این می شود : و ما یکون فیها

    بسیار ممنون از مشاور محترم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">