کلمه، از نظر چگونگى حروف اصلى بر دو قسم است: صحیح و معتل.
حروف علّه عبارتند از: واو، یاء و الف منقلبه.
الف منقلبه، الفى است که در اصل «واو» و یا «یاء» بوده است.
صحیح کلمه اى است که در حروف اصلى آن، حرف علّه نباشد; مانند:
کَتَبَ، أَمَرَ، مَدَدَ.
معتل، کلمه اى است که در حروف اصلى آن، حرف علّه وجود داشته باشد; مانند:
وَجَدَ قَوَلَ دَعَوَ (با حرف علّه واو)
یَسَرَ بَیَعَ رَمی (با حرف علّه یاء)
قَالَ رَمیٰ (با حرف علّهی الف منقلبه که در اصل «قَوَلَ» و «رَمِیَ» بوده است)
اقسام کلمههاى صحیح
کلمههاى صحیح بر دو قسمند: سالم و ناسالم.
کلمههاى ناسالم، یا مهموزند و یا مضاعف.
مهموز، کلمه اى است که در حروف اصلى آن همزه وجود داشته باشد; مانند:
أَمَرَ سَأَلَ قَرَأَ
اگر فاء الفعلِ کلمه همزه باشد، به آن مهموز الفاء و اگر عین الفعل همزه باشد به آن مهموز العین و اگر لام الفعل همزه باشد، به آن مهموز اللام گویند.
مضاعف، کلمهاى است که دو حرف اصلى آن مثل هم باشند; مانند:
مَدَدَ فَرَرَ ذَلَلَ
کلمهی صحیحى که نه مهموز باشد و نه مضاعف، سالم نامیده میشود; مانند:
کَتَبَ نَصَرَ عَلِمَ
اقسام کلمههاى معتل
اگر حرف علّه، در فاء الفعل کلمههاى معتل باشد، به آن معتل الفاء یا مثال میگویند; مانند: وَهَبَ یَسَرَ
اگر حرف علّه، در عین الفعل آنها باشد، به آن معتل العین یا أَجْوَف میگویند; مانند: قَوَلَ بَیَعَ
اگر حرف علّه، در لام الفعل آنها باشد، به آن معتل الاّم یا ناقص نام میگیرند; مانند: دَعَوَ عَفَوَ
اگر در حروف اصلى کلمهاى، دو حرف علّه وجود داشته باشد، آن را لفیف نامند.
لفیف مقرون آن است که دو حرف علّه، کنار هم باشند; مانند:
طَوَیَ قَوَیَ
لفیف مفروق آن است که دو حرف علّه، جداى از هم باشند; مانند:
وَصَیَ وَقَیَ
مهموز
فعل مهموز، مانند فعل سالم است و در بعضى از موارد، همزه آن تخفیف مییابد.
تخفیف همزه بر دو قسم است: قلبى و حذفى.
تخفیف قلبى
اگر در کلمهاى، دو همزه کنار یکدیگر قرار گیرند، و اوّلى متحرک و دومیساکن باشد، واجب است همزهی ساکن به حرف مدّى از جنس حرکت ما قبل، تبدیل شود; یعنى:
1. اگر همزهی اوّل، مفتوح باشد، همزهی ساکن، قلب به الف میشود; مانند:
أَأْمَنَ > آمَنَ أَأْتَیَ > آتَیَ
2. اگر همزهی اوّل مضموم باشد، همزهی ساکن، قلب به واو میشود; مانند:
أُؤْمِنَ > أُومِنَ أُؤْتِیَ > أُوتِیَ
3. اگر همزهی اوّل مکسور باشد، همزهی ساکن، به یاء تبدیل میشود; مانند:
اِءْمِنْ > اِیمِنْ اِئْزِرْ > اِیزِرْ
تخفیف حذفى
این نوع تخفیف، قاعدهی مشخصى ندارد و سماعى است، مانند تخفیف همزهی امر حاضر سه فعل: أَخَذَ أَکَلَ أَمَرَ
أَخَذَ > اُءْخُذْ > خُذْ
أَکَلَ > اُءْکُلْ > کُلْ
أَمَرَ > اُءْمُرْ > مُرْ
حذف همزه در خُذ و کُل واجب و در مُر جایز است.