حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

 موارد قانونی داریم که : "تَقدیمُ ماحَقُهُ التَاخیرُ یُفیدُ الحَصرَ" یعنی مقدم داشتن (جلوانداختن) آنچه حقش آن بوده که که عقب تر بیاید ، معنای حصر می دهد.

مثل ایاک نعبد که درآن ک مفعول بوده و باید بعد از فعل می آمده ولی بر فعل مقدم شده و لذا به صورت منفصل (ک --> ایاک) آمده، لذا در معنا می بینیم که کلمه "فقط" اضافه شده یعنی ایاک نعبد را معنا می کنند : فقط تو را می پرستیم .

در ا ین حدیث هم "بالتعلیم ارسلت" در اصل "ارسلت بالتعلیم" بوده که چون جارومجرو بر عامل خودش که فعل است مقدم شده در معنا به صورت حصری معنا می شود : فقط به تعلیم فرستاده شدم 
یا:
 این است و جز این نیست که به تعلیم فرستاده شدم.

از همین جهت عرض شد نکته مهمی است چون رسالت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را در تعلیم حصر می کند.

حدیث شماره 23

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.