موارد قانونی داریم که : "تَقدیمُ ماحَقُهُ التَاخیرُ یُفیدُ الحَصرَ" یعنی مقدم داشتن (جلوانداختن)
آنچه حقش آن بوده که که عقب تر بیاید ، معنای حصر می دهد.
مثل
ایاک نعبد که درآن ک مفعول بوده و باید بعد از فعل می آمده ولی بر فعل مقدم
شده و لذا به صورت منفصل (ک --> ایاک) آمده، لذا در معنا می بینیم که
کلمه "فقط" اضافه شده یعنی ایاک نعبد را معنا می کنند : فقط تو را می
پرستیم .
در ا ین حدیث هم "بالتعلیم ارسلت" در اصل "ارسلت بالتعلیم" بوده
که چون جارومجرو بر عامل خودش که فعل است مقدم شده در معنا به صورت حصری
معنا می شود : فقط به تعلیم فرستاده شدم یا:
این است و جز این نیست که به تعلیم فرستاده شدم.
از همین جهت عرض شد نکته مهمی است چون رسالت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را در تعلیم حصر می کند.
حدیث شماره 23