حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

بدل:

 

تابعی است که منظور اصلی ما در جمله می باشد امّا ظاهراً عمل به متبوع آن نسبت داده می شود مثل : ، علی در این جمله بدل است و منظور اصلی ما در جمله می باشد امّا عمل "آمدن" به أخوک نسبت داده شده .

 

انواع بدل :

 

1- بدل کل ازکل : وقتی است که بدل و تابع یک مفهوم را می رسانند.

 

رأیتُ صدیقُک زیدٌ منظور از صدیق همان زید است .

 

2- بدل جزء از کل: وقتی است که بدل بخشی از تابع باشد: طالعتُ الکتابَ تُلثَهُ که ثُلْث جزئی از کتاب است.

 

3- بدل اشتمال : وقتی است که بدل وابسته به تابع می باشد یعنی جزئی از مشتملاتش می باشد.

 

صدق از متعلقات محمد است.

 

نکته : بدل متبوع خود را در اعراب مطابقت می کند .

  

عطف بیان:

 

کلمه ای است که مطبوع خود را توضیح و تفسیر می کند و مقصود آن را بیان می کند،(ماقبل خود را توضیح می دهد). عطف بیان می تواند تابع جامدی باشد که مشهورتر از متبوع خود است و می تواند جانشین متبوع خود قرار گیرد که در این صورت فرقی با بدل کل از کل ندارد .

جاءت أختک فاطمة : فاطمة عطف بیان است و مشهورتر از أختک که متبوع است می باشد.

 

نکته : اسمایی که بعد از إمام بیایند عطف بیان هستند

نکته: اسمهای جامد دارای "ال" که پس از اسماء اشاره واقع شوند عطف بیان هستند.

نکته : دو کلمه إبن و بنت زمانی که پس از اسم عَلَم واقع شوند عطف بیان هستند:محمد بن عبدالله

نکته : اسم جامد دارای "ال" بعد از ایها و ایتها عطف بیان هستند: یا ایها الناس

 

عطف بیان معمولاً جامد است و با متبوع خود در اعراب مطابقت می کند.

بدل در احادیث:

حدیث شماره 9 ، حدیث شماره 18، حدیث شماره 65

عطف بیان در احادیث:

حدیث شماره 24، حدیث شماره 65

نظرات  (۲)

عالی
  • مهدی مرادی
  • سلام ممنون میتونم یه سئوال بپرسم در جمله فإن عندک الله این  عندک چرا نکره گرفته شده (بر اساس نظر سیبویع)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.